Värmländska lärare lär sig om ny pedagogisk metodik
2000-09-15På måndag kväll den 18 september samlas 160 värmländska lärare från alla stadier på Karlstads universitet. De ska lyssna på Lars Göran Börjesson från Ekenässkolan i Stenungsunds kommun som talar om Digital Portfolio. Mötet är del av det landsomfattande projektet ITiS – IT i Skolan. Lars Göran Börjesson ger sin föreläsning vid ytterligare två tillfällen under dagen.
På måndag kväll den 18 september samlas 160 värmländska lärare från alla stadier på Karlstads universitet. De ska lyssna på Lars Göran Börjesson från Ekenässkolan i Stenungsunds kommun som talar om Digital Portfolio. Mötet är del av det landsomfattande projektet ITiS – IT i Skolan. Lars Göran Börjesson ger sin föreläsning vid ytterligare två tillfällen under dagen.
Portfoliometodiken innebär att eleven själv väljer ut och sparar sina bästa resultat i en ”portfölj” för att sedan jämföra och se sin utveckling över tid. Lars Göran Börjesson kommer att berätta om hur han arbetar med Portfolio i skolan för att eleverna ska bli medvetna om sin utveckling.
– Det är inte dokumentationen i sig som är det viktiga utan de reflektioner som den ger upphov till, berättar Annelie Bodén, som arbetar med teknik i lärarutbildningen vid universitetet. De valda arbetena ska visa på vad eleven lärt sig och eleven måste kunna motivera sina val. Portfolion ligger sedan till grund för samtal mellan lärare, elev och föräldrar. Med portfolion som utgångspunkt blir det eleven som leder utvecklingssamtalet.
På förmiddagen föreläser Lars Göran Börjesson för värmländska skolledare och handledare inom ITiS-projektet. Kl 15-17 ges universitetets lärare och lärarstudenter chans att höra honom och på kvällen möter han värmländska lärare kl 18-20. Föreläsningarna ges i Lagerlöfsalen.
Med portfoliometodiken kan eleven sätta upp egna mål och dokumentera sina framgångar. Det han är nöjd med sparar han i sin portfolio och visar själv på sina framsteg genom att jämföra texter, teckningar och inläsningar år från år inför föräldrarna på utvecklingssamtalet. Portfoliometodiken flyttar fokus från lärarens undervisning till elevens lärande. Den fokuserar på det eleven är bra på i stället för det hon har svårt för. Eleven blir medveten om sin egen utveckling och vilket arbetssätt som passar henne bäst.