Varför lära sig matematik?
2007-11-07Varför ska matematik läras ut? Och hur? Det diskuteras i en satsning på kompetensutveckling för lärare. Syftet är att öka förståelsen för elevers utveckling i matematik.
- Det är ett nätverk med lärare från regionen. Intresset har varit stort. Vi har cirka 240 deltagare som jobbar i blandade lärgrupper. Tanken är att skapa en röd tråd i matematikundervisningen från förskola till gymnasium, säger Ann-Charlotte Råberg, universitetsadjunkt, matematik, Karlstads universitet.
- Det är bra och utvecklande. I mitt arbete som gymnasielärare ser jag brister hos eleverna som grundar sig under tidigare skolår, så jag tror på ett utbyte av erfarenheter, säger Patrik Alster, Nobelgymnasiet i Karlstad.
Projektet består av sju seminariedagar vid Karlstads universitet och dessutom av lärträffar i deltagarnas hemkommuner. Föreläsningarna behandlar bland annat konsten att få in lust och variation i sin undervisning samt att sätta betyg på sina elever. Satsningen genomförs av Regionalt utvecklingscentrum, RUC, och pågår under 2007 och 2008.