Vårdpersonalens erfarenheter missas i riktlinjer
2012-06-27Det är vanligt med standardiserade behandlingsrutiner inom vården. Det är en garant för lika bemötande och behandling. Men de personliga erfarenheterna och kunskapen som vårdpersonalen samlat på sig under årens lopp kommer sällan med i några riktlinjer. Därmed riskerar vården också att missa viktig kunskap.
Det skriver Mona Jerndahl Fineide i sin doktorsavhandling. Hon disputerade nyligen vid Karlstads universitet och är knuten till Högskolan i Östfold i Norge.
Hon har studerat hur standardiserade riktlinjer, vårdkedjor, upprättas och används inom den psykiatriska vården. Syftet med standardiserade rutiner är att sjukhusen ska bli bättre på att koordinera och säkerställa kvaliteten inom vården.
Mona Jerndahl Fineide har bland annat intervjuat vårdpersonal, gjort fältobservationer och gått igenom dokument för behandling av patienter med adhd. Hon har kartlagt vilken information som har fått komma med i riktlinjerna och vilken kunskap som hamnade vid sidan av.
- Den här "icke vetenskapliga" kunskapen, den som vårdpersonalen tillägnat sig genom erfarenheter från möten med patienter, kan inte standardiseras och kommer därmed inte heller med i några riktlinjer, säger hon.
Genom att vården styrs av standardiserade regler styr det också personalens agerande, menar Mona Jerndahl Fineide.
Avhandlingen heter "Controlled by Knowledge".
Här finner du hela avhandlingen.

