Välfärdsfrågor ur användarens perspektiv på Service Convention Sweden 2018
2018-12-12Hur kan vi skapa ett hållbart samhälle? För vem finns vi till för och hur kan vi göra livet bättre för dem? Vem eller vad har vi förtroende för? Detta var några frågor som lyftes på Service Convention Sweden 2018, en konferens med fokus på framtidens välfärdssamhälle.
Under två dagar samlades närmare 150 deltagare vid Service Convention Sweden 2018 för att inspireras, diskutera, nätverka och dela erfarenheter inom området. Årets tema var mod, samverkan och digitalisering.
- Det blev en lyckad konferens med en härlig stämning och mix av människor från kommuner, landsting och statliga verk, alla med målet att förbättra sina respektive verksamheter utifrån användarens perspektiv, sa Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
"Ta tillvara på digitaliserings möjligheter men låt inte tekniken styra"
De två dagarna innehöll keynotes, sessioner och workshops med kända föreläsare, praktiker och forskare. Där fick deltagarna ta del av reflektioner, framtidsspaningar och forskning med koppling till årets tema.
Många av föreläsarna, bland andra Stefan Hyttfors, Ashkan Fardost och David Ståhlberg, reflekterade över hur digitaliseringen påverkar oss människor och samhället vi lever i. De uppmanade deltagarna att inte rusa in i framtiden utan att ta sig tid till att reflektera över vad det är vi vill åstadkomma med den nya tekniken.
Ett sätt att reflektera och samtidigt involvera och ta till vara på användarnas synpunkter och erfarenheter är utvärderingar. Det är också en nyckel till framgång vid utveckling av nya tjänster sa Cameron D. Norman i sin keynote.
Användaren i fokus
Digitalisering och ny teknik är en viktig del vid utvecklingen av nya välfärdsstjänster. Men, som många föreläsare poängterade, måste vi utgå från användarens behov och inte låta tekniken styra. Det var något som Marika Martin och Jeanette Köster från Compare och satsningen Digitalwell tog fasta på i sin workshop som fokuserade bortom tekniken och på behovet av att förstå användaren.
- Vi är först och främst människor, sa Christel Tholse Willers som gav en inblick i sitt arbete som projektledare för Melodifestivalen och pratade om förändring, mod och samverkan och om vikten av att ha tillit till sig själv och till sina medarbetare.
Dagarna modererades av Henrietta Huzell, prodekan vid HS-fakulteten på Karlstads universitet, och poeten Ismael Ataria bjöd på fantastisk live poesi där han tolkade talarnas presentationer.
Forskare från CTF fanns på plats och pratade om musikbranschens digitalisering, återprofessionalisering inom Försäkringskassan samt beteendeförändring och "kul på jobbet" med hjälp av gamification.
Service Convention Sweden 2018 arrangerades den 28-29 november på Karlstad Congress Culture Centre och var ett samarrangemang mellan CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Karlstads kommun, Landstinget i Värmland och Visit Karlstad AB. Läs hela programmet på serviceconventionsweden.se.

