Vad motiverar lärare i engelska som främmande språk?
2022-06-22Att ha en motiverad lärare är en viktig faktor som påverkar elevers lärande. Men vad motiverar lärarna? I en ny avhandling i engelska vid Karlstads universitet, undersöker Sophia Liu Fei drivkrafterna och motivationen hos lärare i engelska som främmande språk (EFL) i Kina. Ambitionen är att bereda grunden för att ta fram rekommendationer om hur man kan öka lärarnas motivation och förbättra undervisningens kvalitet och elevernas prestationer.
Syftet med studien var att undersöka vilka motiv som ligger till grund för valet av en karriär som lärare och att undersöka faktorer som bidrar till lärares motivation – eller brist på motivation. I studien deltog 101 kinesiska EFL-lärare från olika universitet. Sophia använde blandade undersökningsmetoder, där ett webbaserat frågeformulär utgjorde huvuddelen. Även individuella bakgrundsvariabler i relation till deras motivation undersöktes, till exempel deras engelska skrivfärdighet, kön, undervisningserfarenhet, utlandserfarenhet och vilka typer av studenter som de undervisade
– Min egen erfarenhet som lärare i engelska som främmande språk, motiverade mig i valet av område för mitt avhandlingsarbete. Jag märkte att det inte är ovanligt med bristande energi och motivation i undervisningen och undrade över de bakomliggande orsakerna. Motivation är en ganska komplex fråga och vi påverkas mycket av det – både som individer och när vi interagerar med andra. I undervisning har det en stark inverkan på studenternas prestationer om läraren är motiverad eller inte, säger Sophia Liu Fei.
Karriär eller att göra gott - olika drivkrafter för att välja läraryrket
Resultaten visar att EFL-lärarna var motiverade av flera skäl när de valde att börja som lärare. De främsta skälen var karriärmöjligheter, följt av mer altruistiska skäl, till exempel att vilja bidra till ett bra liv för unga människor. Majoriteten av deltagarna (73,30 %) rapporterade hög motivationsnivå i det nuvarande skedet av sin karriär. Det fanns tydliga skillnader mellan de första åren av undervisning vad gäller lärares entusiasm, intresse och engagemang. I studien visade det sig att de äldre EFL-lärarna var mindre benägna att byta karriär och välja en annan karriärväg än de yngre.
Det fanns inga signifikanta skillnader mellan män och kvinnor generellt i undersökningen, men för kvinnor var den altruistiska motivationen något starkare, det vill säga drivkraften att göra en bra insats för andra, något bra för studenterna.
Utrymme för förbättringar av lärares arbetsvillkor
De kinesiska EFL-lärarnas motivation påverkades av olika faktorer, där elevrelaterade faktorer rapporterades som de viktigaste. Yttre faktorer som låg lön och begränsade inkomstkällor, dåliga arbetsförhållanden och studenters negativa attityder visade sig vara faktorer som minskade motivationen. Resultaten indikerade också ett positivt samband mellan EFL-lärarnas motivationsnivå och tillfredsställelse med självrapporterade engelska språkkunskaper. Lärarna med utlandserfarenhet tenderade att ha bättre skrivkunskaper i engelska än de utan utlandserfarenhet.
Sophia har några tips till universitetsledningarna för att hålla sina lärares motivation på topp:
- Ge lärarna en bra arbetsmiljö och försök minska arbetsbelastningen, till exempel onödig administration, möten och konferenser. Spara tid och energi för lärarna så att de kan fokusera på undervisning och forskning.
- Ändra de stela utvärderingssystemen inom akademin. Ha ett mer flexibelt system för kvalitetsutvärdering, bort från alltför stort fokus på antalet publikationer. Utvärderingssystemen måste utvecklas mot att uppmuntra snarare än att (be)döma.
Sophia försvarade sin avhandling på engelska "English teaching in China: EFL teacher motivation and demotivation at the university level" via Zoom vid Karlstads universitet den 13 maj 2022. Hon är verksam som universitetslärare vid Northwestern Polytechnical University, Kina.