Utvärdering av utbildningar inom elektroteknik, fysik, teknisk fysik samt matematik
2021-11-02Utvärderingsrapporten lyfter goda exempel som en bra struktur för systematiskt studentinflytande i form av program- och kursutvärderingar. Något att jobba vidare på är att utveckla en tydlig process för lärares kompetensutveckling vad gäller didaktik och pedagogik.
Nu är bedömargruppens slutrapport för utvärdering av utbildningar inom kluster 16 klar. Utvärderingarna sker i samarbete mellan Mittuniversitetet, Linnéuniversitetet och Karlstads universitet. Vid Karlstads universitet omfattas i denna omgång utbildningar med examina inom huvudområdena elektroteknik, fysik, teknisk fysik samt matematik. Rapporten visar på både goda exempel och utrymme för vidare utveckling.
Granskning för kontinuerlig utveckling
Rapporten visar att studenter vid Karlstads universitet erbjuds goda förutsättningar för att utveckla både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter tack vare problembaserad undervisning, hög kvalitet på kurserna och tydlig koppling till industrin. Generellt lyfter rapporten att i vilken utsträckning studenterna görs delaktiga i utvärderings- och uppföljningsprocesser, är en viktig indikator på hur väl utbildningarna fungerar. Studenterna uttrycker att de har en väldigt nära och bra kontakt med sina lärare, som också informerar om utfall av kursutvärderingar. Studenternas engagemang skulle kunna stärkas ytterligare genom ökad delaktighet i kursutvärderingsprocesserna. I rapporten nämns också värdet av att etablera och förankra en tydlig process för lärares kompetensutveckling vad gäller didaktik och pedagogik. Innehållet i rapporten blir nu ett underlag för fortsatt kvalitetsutveckling inom utbildningarna.
Treklövern – ett gemensamt utvärderingssystem
Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. Utbildningar med liknande innehåll grupperas i kluster och granskas av bedömargrupper med representanter från de tre lärosätena, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och representanter från arbetslivet. Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Lärosätena ska ansvara för granskning av större delen av sina utbildningar. UKÄ ansvarar för tematiska utvärderingar, granskar ett urval av utbildningar, gör examensprövningar samt granskar lärosätenas kvalitetsarbete.