Utbildningsvetenskap ökar i betydelse
2008-10-20Vad säger forskningen säger om betygens roll, mattebegåvningar och nya metoder för teknik- och vetenskapsinlärning. Resultatdialog 2008 presenterade 30 forskares projekt inom utbildningsvetenskap.
Konferensen resultatdialog 2008 arrangerades i förra veckan av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, UVK, tillsammans med Regionalt utvecklingscentrum vid Karlstads universitet. Forskare som helt eller delvis är finansierade av UVK presenterade sina projekt vid en fullsatt tillställning.
Elisabet Nihlfors, huvudsekreterare i UVK, inledde konferensen och menade att man nu kan slå hål på myten om att utbildningsvetenskap är ett litet forskningsområde.
- Utbildningsvetenskapliga kommittén beviljar 350 forskningsanslag varje år. Sammanlagt söker 800 forskare årligen medel från kommittén.
Ulf P Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet och tidigare huvudsekreterare fyllde också i bilden av utbildningsvetenskapens betydelse.
- Området har ökat i betydelse eftersom samhället blivit mer kunskapsintensivt. 45 procent av befolkningen är i någon form av utbildning. Det är fler än vad som är i produktion.
Bland Karlstads universitets egna forskare redovisade Tomas Saar, Bengt Schüllerqvist och Solveig Hägglund sina forskningsresultat.
Mer om konferensen hittar du på webbsidan:
www.kau.se/resultatdialog2008