Utbildningar till högskoleingenjör får beröm
2003-05-26Öppna dörrar till lärarna och bra sammanhållning i klassen är två viktiga ingredienser för att studenterna ska trivas. Utbildningen till energi- och miljöingenjör vid Karlstads universitet får bra betyg av både studenter och Högskoleverket.
När Högskoleverket granskade högskoleingenjörsutbildningarna i landet fick sju av åtta program vid Karlstads universitet godkänt, och en hel del beröm delades ut. Verket konstaterar att högskoleingenjörsutbildningarna i Karlstad generellt håller god standard med breda program och med kurser på rätt nivå. Den kritik som framkom har beskrivits i en tidigare artikel. Ingenjörsutbildningarna finns vid fyra institutioner och är en stor och viktig del av universitetets programutbud.
Ett av dessa program är energi- och miljöingenjör. Lärarnas sätt att arbeta med pedagogiken uppmärksammas särskilt av Högskoleverket och lyfts fram som ett gott exempel.
– Vi bestämde tidigt att alla lärare ska ha en pedagogisk utbildning. Vi fick god hjälp av Bo Norwell som fanns på den pedagogiska utvecklingenheten. Tack vare detta har vi lärare fått en gemensam bas att stå på, berättar programledaren Fredrik Wikström.
Bra gemenskap på avdelningen är viktigt för att lärarna ska trivas och kunna ge studenterna en god undervisning och handledning. Här har man också bestämt att ingen lärare ska behöva arbeta ensam med en kurs.
– En ny lärare har alltid stöd av en mer erfaren kollega och kommer snabbare in i vårt pedagogiska tänkande. Vi har också börjat arbeta mer i lärarlag, att en grupp lärare har ansvar för flera kurser. Ambitionen är att lärarna ska delta i flera kurser på programmet och därmed få större förståelse för helheten. Vi tror också att det kollegiala stödet är viktigt.
Pedagogiken som lärarna får beröm för går ut på att uppmuntra djupinlärning, istället för en mer ytlig inlärning.
– Vi försöker få elever att utvecklas till studenter. Från att de förväntar sig att läraren ska ta ansvar för inlärningen till att de lär sig att ta eget ansvar, säger Fredrik Wikström.
För att nå det här arbetar man mycket med projekt, arbetsuppgifter som gradvis blir svårare ju längre studenterna nått i utbildningen.
På energi- och miljö tillämpas ”öppen dörr”. Det betyder att det ska vara lätt att nå lärarna när man har funderingar och frågor. Och det uppskattas av studenterna.
I en labbsal sitter en grupp studenter som går i årskurs två på utbildningen: Helena Jonneryd, Katarina Larsson, Christian Dahl, Mikael Sundelin och Mattias Hammarsjö. Något av det första de nämner spontant är närheten till lärarna.
– Man får bra kontakt, lärarna lyssnar.
– Det känns som om de är väldigt öppna.
De studerar ganska hårt, men verkar nöjda med sitt val.
– I ettan var det slitigt. Ibland kunde det vara svårt att se vad man skulle använda innehållet i de olika kurserna till. Först nu i tvåan ser man vad man ska ha kunskapen till.
– Det här är ingen utbildning man bara kan glida igenom, men det är inte omöjligt heller. Man får mycket hjälp.
– Det är en bred utbildning.
– Men det är mer energi än miljö, i alla fall i början.
– Vi ska få besöka energi- och miljöingenjörer som jobbar nu och se vad de gör. Det är bra med anknytning till yrkeslivet.
Ett önskemål från gruppen är att fler tjejer skulle läsa på programmet. Från början var det hälften, hälften i den här klassen, men många av tjejerna hoppade av. Idag är de 4 tjejer och 15 killar.
Gruppen har en tämligen god arbetsmarknad att se fram emot. Utbildningen vid Karlstads universitet har gott rykte bland arbetsgivarna och det brukar vara lätt att få jobb efter avslutad utbildning, även om efterfrågan i viss mån styrs av konjunkturen även på detta område.