Uppmanar universitetet barn att bli snyggare?
2011-11-07Idag måndag kan vi läsa i Nya Wermlandstidningen om läsare som upprörts av rubriken på dagens avsnitt av Barnens universitet, "Hur kan vi bli snabbare, starkare, och snyggare?". Kritikerna anser att rubriken strider mot lärares värdegrund.
Veronica Bjurulf, lektor i teknikens didaktik, som ska hålla i avsnittet, vad anser du om rubriken?
- Rubriken är satt för att väcka intresse. Alla människor duger som de är men med hjälp av teknik kan människan förlänga och förstärka kroppens förmågor. Jag kommer att ta hjälp av barnen för att visa hur tekniken hjälper oss att bli exempelvis snabbare, starkare och snyggare. Mitt syfte med avsnittet på Barnens universitet är att uppmärksamma barnen på vad teknik kan vara för någonting, där det handlar om att vi människor med teknikens hjälp uppfyller de behov och önskemål vi har.
Varför tror du läsare har blivit upprörda av rubriken?
- Förmodligen upplevs ordet "snyggare" som värdeladdat för vissa. Det skulle nog inte blivit samma reaktioner om vi använt ett annat ord i rubriken. Även om vi är snygga använder vi teknik för att bli snyggare, till exempel genom att ta på oss olika kläder och attiraljer. Mitt syfte är att visa barnen hur vi använder teknik i olika sammanhang. Det betyder dock inte att vi ska bli snyggast, för var och en av oss är unik och det vi gör är att genom olika val använda saker som vi själva tycker om. Det har nyligen varit Hallowen och då vet jag att många barn och ungdomar kläddde ut sig för att bli snyggare, vilket är ett exempel på hur vi tar hjälp av tekniken.
Vad är det viktigaste med dagens avsnitt av Barnens universitet?
- Jag vill visa att det är roligt med teknik och hur mycket vi omger oss med idag som handlar om teknik. Vi kommer titta på hur vi använder teknik i olika sammanhang. Till exempel använder vi olika hjälpmedel för att ta oss fram snabbare än vad vi kan göra till fots. Vi använder också teknik för att bli starkare, bland annat för att lyfta tunga saker vilket underlättar när vi till exempel bygger hus.
- I boken Teknikdidaktik, skriver jag följande vilket kanske kan förtydliga vad jag menar:
Artefakterna utgör därmed en förlängning eller förstärkning av kroppens förmågor och de har getts egenskaper som vi vill att de ska ha. »Hammaren kan betraktas som den förstärkta handen, bilen den snabbare foten, kläderna den förstärkta huden, telefonen den förstärkta rösten etc.« (Klasander, 2010, s. 45) och genom att lägga till datorn som det utökade minnet till Klasanders exempel tydliggörs att det är såväl mentala som fysiska förmågor som förstärks. (sidan 27)