Uppgift på kurs blev skarpt uppdrag
2009-07-06Det började med en kurs i marknadsföring och har fortsatt med skarpa uppdrag inom en spirande bransch. För Emma Åman och Annie Ståhl blev arbetet de gjorde på kursen Marketing Strategies ett viktigt steg mot framtida karriärer.
Kursen i våras var ett längre projektarbete i flera delar: Konkurrentanalys, konsumentbeteende och marknadskommunikation. Genom kursen fick de kontakt med företaget Wingefors Invest, som hade ett uppdrag som passade bra för kursen. Det var ett case, ett uppdrag, om försäljning av dagligvaror via nätet.
- Det är en ganska ny bransch och ligger i tiden. Det kändes kul och vi nappade på idén, berättar Annie Ståhl.
Företagets behov och kursens krav var sedan det som styrde arbetet. Arbetet delades upp i flera steg för att passa kursens mål och syfte. Per Fredriksson, VD på företaget Wingefors Invest var aktiv och stöttade hela tiden.
- Per Fredriksson har hela tiden varit öppen för våra idéer och vi har fått ta del av hans erfarenheter. Det har verkligen varit ett bra samarbete, säger Emma Åman.
För Wingefors Invest har studenternas arbete skapat nytta på flera sätt.
- Vi har både kunnat genomföra de analyser vi tänkt oss, men även fått in helt andra perspektiv på innehållet. Dessutom har vi etablerat en personlig kontakt med duktiga studenter som vi kan använda oss av längre fram säger Per Fredriksson.
Lärarnas engagemang viktigt
Under kursens gång blev det flera tillfällen till redovisning och återkoppling från såväl lärare som kurskamrater. Och vid slutpresentationen i våras deltog även Per Fredriksson för att höra kurskamraternas synpunkter på arbetet.
- Kursen är upplagd på ett sätt så att man ser hur det hänger ihop och man får tillämpa sina färska kunskaper på verkliga uppdrag. Det är en styrka, menar Annie Ståhl.
Både Annie Ståhl och Emma Åman poängterar lärarnas betydelse och stöd för arbetet. Och för sättet att arbeta med förbättringar.
-Lars Haglund, Peter Magnusson och deras kollegor är verkligen bra på att lyssna på studenterna, ta till sig vad som kommer fram i kursvärderingarna och vill förbättra hela tiden. De är så engagerade och det märks att de har hjärtat med i det de gör, framhåller Annie.
Annie Ståhl har tidigare studerat vid Handels i Göteborg, men bytte till Karlstad bland annat för att läsa marknadsföring. Hon menar att Handelshögskolan vid Karlstads universitet inte är lika traditionell.
- Jag tycker att det är bättre här än i Göteborg, mer nytänkande och bättre lärare.
Båda tycker också att Ekonomfrukostar är ett bra inslag, även om de saknar inriktningen mot marknadsföring. Och gästföreläsare från näringslivet är också en av styrkorna.
Skarpa uppdrag
Det som började som en uppgift på marknadsföringskursen, har för Emma och Annie inneburit fortsättning i form av skarpa uppdrag. Två veckor efter kursens slut hörde Per Fredriksson av sig och frågade om de ville ta fortsatta uppdrag. Även denna gång handlade det om dagligvaror på nätet.
- Det är en fortsättning på arbetet vi gjorde under kursen, men nu mer på beställarens villkor eftersom vi inte behövde tänka på ramarna som kursens uppgifter hade, säger Emma Åman.
Mer än så kan inte Emma och Annie berätta, eftersom det handlar om nya tjänster som inte är ute på marknaden ännu. Men båda är överens:
- Otroligt roligt att använda kunskaperna man nyss lärt sig på verkliga jobb!