Universitetsstyrelsen: Fortsatt stabil ekonomi under inledningen av coronapandemin
2020-06-11Det råder god ordning på Karlstads universitet och även om coronapandemin gör det knepigt att förutse det ekonomiska resultatet vid årets slut så är universitetets ekonomi fortsatt stabil. Det framgick när den nya universitetsstyrelsen sammanträdde idag.
Lärosätets utfall till och med april månad 2020 är ett positivt verksamhetsutfall på 13 miljoner kronor. Universitetets prognos för helåret är ett negativt verksamhetsutfall på 2 miljoner kronor, vilket är nästan 13 miljoner högre än budgeterat. Det visar den ekonomiska rapporten för årets fyra första månader, som idag presenterades för universitetsstyrelsen.Skillnaden mellan prognos och budget beror på de utökade uppdrag som lärosätet fått under våren, till följd av coronapandemin, och ytterligare utökade uppdrag som riksdagen förväntas besluta om.
- År 2020 har börjat stabilt, men är knepigt att prognostisera, säger rektor Johan Sterte. Mycket vet vi om utgifter och intäkter, men hur coronapandemin kommer påverka verksamhetens olika delar och därmed det ekonomiska resultatet vid årets slut är svårt att veta i nuläget.
Flera nya ledamöter
Mötet var det första för den nya universitetsstyrelsen som tillträdde 1 maj. Flera ledamöter utsedda av lärarna på universitetet, och av regeringen, gjorde sitt första styrelsemöte. Till ny vice ordförande efter Anders Björn utsågs Pam Fredman.
- Det är roligt att komma igång med samarbetet i den nya styrelsen. Det känns stabilt, säger Johan Sterte.
God ordning
Riksrevisionen presenterade på mötet sin revisionsrapport för 2019. I alla väsentliga delar har Karlstads universitet gjort en bra årsredovisning som gett en rättvisande bild av ekonomiskt resultat, finansiering och finansiell ställning.
- Jag är inte förvånad, men det är skönt att få svart på vitt att vi har god ordning på universitetet, säger Johan Sterte.
Övriga punkter på dagordningen:
Beslut om mötestider 2021, C2020/461- beslutsärende
Studentkårens rapport- informationsärende
Rektors rapport- informationsärende