Universitetet ska synas mer
2003-11-04Karlstads universitets besök på Arvikafestival i år må i sig vara en engångsföreteelse men inte konceptet. Arbetet med att möta människor i andra miljöer där de får en positiv bild av Värmland och Karlstad kommer att bli en röd tråd i rekryteringsarbetet, menar Kristina Fransson, enhetschef för Rekryteringsenheten och studentrekryterare Anette Daleke.
– Besöket på Arvikafestivalen var mycket lyckat och vi fick in närmare 3000 adresser, säger Anette Daleke. Dessa kommer vi nu att fortsätta jobba mot med bland annat information och kataloger.
– Vi ska arbeta målmedvetet på det här sättet de kommande åren, säger Kristina Fransson. Det är viktigt att visa att Karlstads universitet finns och ett sätt att göra det är att finnas där många människor redan befinner sig.
Det kommande rekryteringsarbetet kommer också att fokusera snävare geografiskt och medvetet inriktas mot Västsverige. Detta val grundar sig på att inrikta sig mot universitetets tre största upptagningsregioner; Värmland, Västra götaland och södra Dalarna.
– Att vi medvetet fokuserar på dessa kommer av att det är här vi bedömer att vi har chansen att ytterligare öka vår andel studenter. Men vi kommer också att att försöka bearbeta södra Norge för att se om vi kan få fler studenter därifrån, säger Kristina Fransson. Det får i år konsekvensen att vi väljer att inte delta i utbildningsmässan i Piteå utan istället satsar på en mässa i Oslo.
Just regionen från norska gränsen till Oslo har varit aningen bortglömd rekryteringsmässigt tidigare år men det kommer alltså att ändras nu. Boende i den regionen ska få kännedom om Karlstads universitet, genom bland annat annonser och via besök på skolor. Detta fokus är även en av anledningarna till att det under veckosluten vecka 44 och 45 kommer att finnas en universitetsmonter på Bergviks köpcentrum.
– Bergvik satsar på i stort sett samma regioner som vi. Vecka 45 gör de en storsatsning på södra Norge. Från Karl Johan kommer det att gå 50 bussar under lördagen till Bergvik i Karlstad och då ska vi vara på plats på köpcentrat och visa upp oss.
I montrarna kommer ett antal universitetsambassadörer att stå och svara på frågor, knyta kontakter och hålla i en tävling där vinsten är ett drömpris. Vägen från dröm till verklighet kan gå via en utbildningsplats på Karlstads universitet, menar de båda, men eftersom en utbildningsplats inte går att lotta ut så blir drömpriset istället ett bidrag till en semesterresa, en konsertbiljett eller liknande.
– Huvudsaken är att vi får in många nya adresser som vi kan skicka information och den nya kurskatalogen till, säger Anette Daleke.
Vilka övriga arrangemang som universitetet kommer att närvara vid är ännu inte klart. Allt beror på hur mycket pengar som tilldelas rekryteringssatsningen när budgeten är lagd. Universitetets rekryteringsplan för 2004-2007 är under arbete och kommer att vara färdig till årsskiftet 2003/2004.