Universitet och högskolor saknar strategier för webben
2009-04-15Sedan mitten av 1990-talet har webbplatser blivit en av de viktigaste kommunikationskanalerna för svenska universitet och högskolor. Webbplatserna har utvecklats från enkla informationssidor till komplexa verktyg. I en ny avhandling från Karlstads universitet, undersöker Christer Clerwall, medie- och kommunikationsvetenskap, faktorerna bakom denna snabba utveckling. Han visar att receptet för väl fungerande webbplatser är att systematiskt lyfta in slutanvändarnas perspektiv - och att ha ett starkt mandat från ledningen.
Det finns en stor enighet om att webben är högskolornas viktigaste kommunikationskanal. Trots detta saknas ofta vision, strategi och tillräckliga resurser i form av tid och pengar.
- Det är slående att organisationer som omsluter hundratals miljoner kronor, ibland till och med miljarder, inte tycks ha långsiktiga mål och strategier för det som de uppfattar som den viktigaste kanalen för kontakt med till exempel potentiella studenter, samarbetspartners och forskningsfinansiärer, konstaterar Christer Clerwall.
Samarbete utvecklar
Produktionen av lärosätenas webbplatser, deras form och innehåll, handlar om mycket mer än vad som är tekniskt möjligt. Det handlar om politik, intern styrning, olika aktörers intressen, ekonomiska förutsättningar, webbproducenternas syn på de tänkta mottagarna samt om riktlinjer för webbpublicering. Det handlar även om hur lärosätenas webborganisationer förhåller sig till varandra.
-Högskolor och universitet samarbetar mycket kring sitt webbarbete. Det leder till utveckling och förbättring, men också till en viss standardisering. Det kan vara bra, eftersom det ger till exempel blivande studenter bättre möjligheter att jämföra olika lärosäten. Samtidigt har den ökande konkurrensen bidragit till en ökad mängd PR- och marknadsföringsmaterial på webbplatsernas förstasidor. Det gäller att visa upp intressant verksamhet inom utbildning, forskning och samverkan, säger Christer Clerwall.
Lyft in slutanvändarnas perspektiv
Det finns hos flertalet webborganisationer en medvetenhet om att lyfta in slutanvändarna i arbetet med webbutveckling och produktion, men det är bara ett fåtal som lyckas göra detta på ett mer systematiskt sätt.
- Lärosätenas webborganisationer skulle ha mycket att vinna på att systematisera arbetet med att lyfta in användarnas perspektiv och att anpassa webbplatsen till de viktigaste målgrupperna, menar Christer Clerwall.
Teknisk utveckling hamnar relativt långt ned på listan. Tillgänglighet för alla prioriteras framför en webbplats präglad av spjutspetsteknologi. En teknik som dock är hett efterlängtad och som införs hos alltfler högskolor och universitet rör publiceringsverktyg.
-Ett för lärosätet gemensamt verktyg för webbpublicering ses både som ekonomiskt och tidsmässigt effektivt, men också som ett medel för att åstadkomma en gemensam grafisk profil och en likartad struktur. Därmed blir webben en effektiv kanal för att stärka lärosätets varumärke, konstaterar Christer Clerwall.