Unikt samarbete mellan ingenjörsstudenter, elever från Arvika och ingenjörer från Volvo
2022-11-21Våra värmländska företag har ett stort behov av ingenjörer i framtiden. Hur gör vi för att fler unga ska bli intresserade av teknik och satsa på att bli ingenjörer? Forskning visar att vi behöver visa hur roligt och viktigt det är med teknik i tidig ålder. Något som Vera-projektet har tagit fasta på.
Ingenjörer från industrin och ingenjörsstudenter från Karlstads universitet fanns på plats för att coacha tjejer och killar i årskurs 6 från Gateskolan i Arvika i problemlösningen samt berätta mer om ingenjörsyrket. Konceptet heter Vera och är uppkallat efter Vera Sandberg, Sveriges första kvinnliga ingenjör.
Vera-konceptet
Forskning visar att främst tjejer riskerar att tappa sitt teknikintresse runt 11-12 års ålder, om intresset inte stimuleras. Vera-konceptet vill ändra på det. Tjejerna som deltar i Vera får träffa kvinnliga förebilder, lösa tekniska utmaningar och veta mer om de möjligheter som kommer med ingenjörsyrket. Killarna är så klart också viktiga och fick träffa manliga ingenjörsstudenter som fanns med dem under dagen.
- Tillsammans med ingenjörer från Volvo CE Arvika och ingenjörsstudenter från Karlstads universitet fick eleverna lösa utmaningar från verkliga problem med scenario från Volvo, säger Susanne Walan, projektledare för Teknikerjakten vid Karlstads universitet. De får tillgång till vissa verktyg som bland annat lego och de får arbeta fram tekniska lösningar för framtiden.
Större intresse för teknik
Ett problem kunde vara "På Volvo jobbar vi med säkerhet för att ingen ska skada sig i trafiken. Hur kan teknik göra nya fordon mindre farliga? Hur kan trafiken bli säkrare och mindre farlig för oss med hjälp av teknik?”
Resultatet från en sådan här dag förra året har visat att elever, både killar och tjejer, får ett starkare intresse för teknik.
- Tyvärr har tjejer tidigare inte visat samma intresse för teknik som killarna, men det här ger verkligen en effekt på dessa normer, säger Mats Johansson som är lärare på Gateskolan. Jag såg en tydlig effekt i klassrummet efter att vi gjorde detta projekt förra året, teknik var helt enkelt mer spännande för många.