Unik översikt av service management
2022-06-15Bo Edvardsson, professor vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF), och Bård Tronvoll, professor vid CTF och Høgskolan i Innlandet i Norge, har varit redaktörer för nyutkomna boken The Palgrave Handbook of Service Management.
- Boken ger en unik och toppmodern översikt över forskningen inom service management och kompletterar böcker inom områden som sjukvård, gästfrihet, turism och fritid, säger Bo Edvardsson.
The Palgrave Handbook of Service Management resulterade i sex breda teman.
- Det fanns ett behov av en översikt av området service management, säger Bo Edvardsson. Den här översikten som jag och Bård Tronvoll har sammanställt om service management bygger på forskningsbidrag från mer än 100 forskare från olika delar av världen. En modell med sex områden används för att strukturera fältet service management. Genom boken stärker vi CTF:s och Handelshögskolans internationella nätverk och visar den roll vi spelar inom tjänsteforsningen globalt.
The Palgrave Handbook of Service Management är en översikt av ett fält med många aspekter, aktuella problem, modeller och teorier säger Bård Tronvoll. Dessa beskrivs i 47 kapitel och visar på olika sätt att skapa värde för olika aktörer.
- De flesta av våra internationella kollegor tackade ja till att medverka i boken och det tror jag delvis beror på att den är unik i det avseendet att den ger läsaren en aktuell översikt av området service management ur ett forskarperspektiv och innehåller många praktiska exempel från företag och andra organisationer. Med ett tvärvetenskapligt förhållningssätt innehåller boken den senaste forskningen med bidrag från marknadsföring, verksamhetsledning, datavetenskap och HR.Sedan är den bred i sin målgrupp. Både institutioner, bibliotek, studenter, forskare och konsultföretag kan finna den intressant.
Vilka av bokens kapitel tror du kommer att väcka mest intresse?
- Dels själva översikten är nyttig. Sedan tror jag att kapitlet om servicerobotar kommer att få uppmärksamhet säger Bo Edvardsson. Robotar lär sig mer och mer och används bland annat inom äldrevård för att skapa trygghet och avlastning för personal. Robotar kan ta hand om rutiner i samspelet mellan personal och kunder men också mellan olika företag. Ett annat område där robotar är på frammarsch är inom hotellbranschen. Skiftet mot digital tjänstehantering med hjälp av tjänsteteknik och plattformar har redan börjat. Kunderna blir alltmer engagerade och flexibiliteten ökar.