Trendspaning i Europa på schemat
2006-07-03De bästa idéerna finns inte på företagens utvecklingsavdelningar. Trender som är allra hetast hittar du bäst ute på gatan bland folket. Med det konstaterat skapades sommarkursen "Designprocessen i praktisk tillämpning". Studenterna börjar med besök i fyra europeiska storstäder för att känna av de senaste strömningarna.
Bakom kursen ligger ett nyfött samarbete mellan Designstudio Värmland och CTF - Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Projektet är döpt till User Innovation och sätter på ett nytt vis konsumentens behov och önskemål i centrum i den designprocess som ligger till grund för utvecklingen av nya produkter och förpackningar.
- Att tidigt få med användaren i designprocessen är helt avgörande för att kunna sälja produkten i slutändan. Företag som H&M och Ikea går ut från sina kontor och lever med sin målgrupp. Det är först då som man kommer riktigt nära och kan få med sig värdefulla inblickar, säger Tomas Edman på Designstudio Värmland.
Först träningsläger
För studenterna har kursen inletts med träningsläger för att bland annat lära sig projektledning, grupputveckling och produktanalys. Nu är det Europa som gäller för ett par dagar. Bryssel, Frankfurt, London och Riga får besök av designstudenterna. Vi träffar Brysselgruppen som förbereder sin resa med att studera en stadskarta.
- Vi letar efter publika platser i centrala Bryssel som vi kan göra vår trendspaning på, säger Veronica Stenius som i vanliga fall bor i Stockholm.
Väl hemma från sina inspirationsresor kommer varje grupp att kopplas samman med olika uppdragsgivare i regionen och först då få reda på vilka uppgifter som ska lösas. Det handlar främst om produkter och förpackningar inom mat och dryck. Studenterna börjar skissa på idéer och stämmer av arbetet med kunder ute på Bergvik Köpcenter i Karlstad. De bästa förslagen går grupperna vidare med och bygger modeller av. Sen träffar man återigen kunder på Bergvik för att få ny återkoppling.
- Självklart hoppas vi att vår produkt ska komma i produktion! Men hur det än blir med det är erfarenheterna som kursen ger aldrig fel. Att få jobba med skarpa projekt är alltid bra, säger Veronica Stenius.
- Det handlar om att bygga ett större värde än bara själva förpackningen. Ta Risifrutti till exempel. Egentligen är det risgrynsgröt med sylt som du billigare kan kombinera själv. Men produkten skapar ett mervärde och därför köper vi den, säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi och verksam vid Centrum för tjänsteforskning.
Följ bloggarna
Varje grupp bloggar och du kan följa deras trendspaningar i Europa och allt det fortsatta arbetet. Adressen dit är www.userinnovation.se
Designstudio Värmland drivs med Region Värmland som huvudman i samverkan med Karlstads universitet. Designstudio Värmland är ett samarbetskontor till Stiftelsen Svensk Industridesign.

