Treklövern har gjort platsbesök för kluster 20
2021-06-07Utvärderingen av kluster 20 inom Treklövern går vidare. De utbildningar som ingår är pedagogik, pedagogiskt arbete, specialpedagogik, speciallärarexamen, specialpedagogexamen, bildpedagogik, bild och musikpedagogik. Torsdag 3 juni var det dags för platsbesök hos Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap vid Karlstads universitet, som skedde digitalt.
Under våren har respektive lärosäte arbetat vidare med sina självvärderingar, som tillsammans med självständiga studentarbeten är grunden för granskningsarbetet. Karlstads universitet har tittat närmare på pedagogiskt arbete, speciallärarexamen och specialpedagogik. Detta har nu kompletterats med intervjuer med lärare och studenter vid platsbesöket via Zoom.
- Det är mycket intressant att se vilka olika tillvägagångssätt som har utvecklats vid de lärosäten som ingår i Treklövern, säger Thomas Barow, Göteborgs universitet, ordförande i den externa bedömargruppen. Variationen är berikande och ger tillfälle för reflektion. Ett lärorikt exempel är den parvisa handledningen för magisteruppsatser i speciallärarprogrammet vid Karlstads universitet. Denna åtgärd syftar till att säkerställa likvärdigheten vilket kan vara problematiskt när lärare med olika förförståelse handleder respektive betygssätter uppsatser.
Nästa steg blir att bedömargruppen väger samman utvärderingen av självständiga arbeten, självvärderingarna och intervjuerna i en rapport som redovisas med rekom¬menda¬tioner för framtida utveckling av utbildningarna. Bedömargruppens slutrapport väntas komma i oktober.
Utvärdering genom Treklövermodellen
Treklövern är ett gemensamt utvärderingssystem för Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet. Lärosätenas granskningar ska utgå från högskolelagen, högskoleförordningen samt standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det Europeiska området för högre utbildning (ESG). Där ingår krav på kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningar. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och bidra till kvalitetsutveckling.