Treklövern granskar ämnesdidaktik och kompletterande pedagogisk utbildning
2022-04-07Sist ut i Treklöverns granskningsrunda är kluster 8, kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, och de ämneskurser i ämneslärarutbildningen som inte redan utvärderats av UKÄ eller Treklövern – som en komplettering vad gäller ämnesdidaktiken.
Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern.
Ämnesdidaktiken vid Karlstads universitet granskas i ämnena engelska, spanska, svenska, svenska som andraspråk, geografi, historia, bild, dans, musik, idrott och hälsa, specialidrott, matematik, biologi, kemi, naturkunskap, fysik, matematik och teknik och dans.
– Det här är en mindre granskning jämfört med de andra klustren eftersom det enbart är de ämnesdidaktiska momenten som ska utvärderas. Det innebär att de självvärderingar som har lämnats in är kortfattade med fokus på den ämnesdidaktiska måluppfyllelsen och lärarkompetensen inom ämnesdidaktiken, säger Jesper Haglund, docent i fysikens didaktik vid Karlstads universitet och biträdande utvärderingsansvarig för klustrets bedömargrupp.
– Vi vet att det är en stor variation hur ämnena väljer att undervisa i ämnesdidaktik. Sedan ett par år tillbaka pågår ett arbete vid Kau för att etablera en mer likartad struktur i undervisningen i ämnesdidaktik i de olika ämnena på ämneslärarprogrammet. Det ska bli intressant att se vilka goda exempel vi kan lyfta fram och vilka förbättringsområden som vi kan identifiera, säger Jesper Haglund.
I slutet av april kommer bedömargruppen att genomföra intervjuer med studenter, ämnesdidaktiker och personer i ledande ställning vid universitetetens lärarutbildningar. I sommar kommer vi att kunna ta del av slutrapporten.
Gemensam sak för ett bra kvalitetsarbete
Ett gemensamt utvärderingssystem för att stärka utbildningskvaliteten infördes under 2016 vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet. Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Lärosätena ska ansvara för granskning av större delen av sina utbildningar. UKÄ, ansvarar för tematiska utvärderingar, granskar ett urval av utbildningar, gör examensprövningar samt granskar lärosätenas kvalitetsarbete.
Lärosätenas granskningar ska utgå från högskolelagen, högskoleförordningen samt standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det Europeiska området för högre utbildning (ESG). Där ingår krav på kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningar. Samarbetet mellan de tre universiteten är avsett att tillgodose ESG:s krav på regelbunden granskning. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och bidra till kvalitetsutveckling.
Treklöversamarabetet är en del av vårt kvalitetssystem. Läs mer om kvalitetsarbete och se färdiga rapporter på kau.se.
Bakre rad: Jennifer Bergman (studentrepresentant Miun), Lena Fritzén (Lnu), Bo Lundahl (Mau)
Sittande: Glenn Svedin (Miun), Astrid Pettersson (SU), Jesper Haglund (Kau), Magnus Hultén (Liu)
Stående: Ellinor Falk (studentrepresentant Kau), Johan Hansson (Umu), Sebastian Gustafsson-Persson (studentrepresentant Lnu)
Bakre rad: Jennifer Bergman (studentrepresentant Miun), Lena Fritzén (Lnu), Bo Lundahl (Mau)
Sittande: Glenn Svedin (Miun), Astrid Pettersson (SU), Jesper Haglund (Kau), Magnus Hultén (Liu)
Stående: Ellinor Falk (studentrepresentant Kau), Johan Hansson (Umu), Sebastian Gustafsson-Persson (studentrepresentant Lnu)