Tjänsteinnovationer skapar nya värden
2011-03-24Innovationskontoret Fyrklövern, där Karlstads universitet samarbetar med Örebro, Mittuniversietet och Linnéuniversietet, har valt att specialisera sig på tjänsteinnovationer. Ett område med stor potential och specifika utmaningar. Därför arrangerade Fyrklövern tillsammans med Snitts* ett tjänsteinnovationsseminarium den 17 mars på Näringslivets hus i Stockholm.
Departementsanställda, flera patentbyråer, inkubatorer, forskningskonsultföretag, intresseföreningar och representanter för olika lärosäten utgjorde de 70 deltagarna vid seminariet.
- Det här är en bra möjlighet att diskutera och mötas runt gemensamma utmaningar. Det bubblas och pratas mycket i hela Sverige just nu om tjänsteföretag och tjänsteinnovationer. Fyrklövern har kompetensen att arbeta för att öka antalet tjänsteinnovationer och vill gärna ha kontakt med fler intressenter, sa Håkan Spjuth som är verksamhetsledare för Fyrklöverns verksamhet vid Karlstads universitet.
Tjänsteinnovation - nya värden
Men vad är egentligen en tjänsteinnovation? Per Kristensen, docent i psykologi och verksam vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, redde under seminariet ut begreppen.
- En kund köper något för att nå ett visst värde. Tjänsteinnovation handlar om processen att utveckla nya kundvärden.
Med detta menar Per Kristensson att en tjänsteinnovation inte nödvändigtvis har fokus på ny teknik. Det är istället det nya värdet som står i centrum för innovationen. Det värdet kan levereras genom en innovation som innebär ny teknik. Men lika gärna genom en ny distributionsform, nya samarbetsformer eller en affärsmodell et cetera.
Inte enbart teknik som skapar värdet
- För kunden är innovationen bara intressant om den bidrar till att skapa ett värde. Många företag till exempel Metro, har lyckats leverera ett nytt värde utan att utveckla ny teknik eller en befintlig vara. Det var ett nytt sätt att distribuera som skapade Metros framgång och de nya kundvärdena att kunna läsa tidningen på nya platser och till ett lägre pris. Tidningar som teknisk produkt hade då flera hundra år på nacken.
Per Kristensson menar att det finns en ökad förståelse för tjänsteinnovation i samhället idag. Man kan tala om en pågående "tjänstefiering". Även producerande företag försöker att ta till sig principerna för hur tjänsteföretag drivs och utvecklas.
- Alla företag blir tjänsteföretag eftersom de erbjuder värden. Det är värdena som är tjänsten. Vad det är som faktiskt lett fram värdet, om det är en vara eller en tjänst, är kunden sällan intresserad av.
Fyrklöver har bredare syn
Ändå kan man notera att många organisationer fortsätter att göra investeringar i teknisk produktutveckling. Det behövs förstås i vissa sammanhang, men det finns också andra sätt att skapa utveckling och nya kundvärden och dessa glöms ofta bort.
- Inom Fyrklövern vill vi istället ta vara på värdena som skapas i andra områden än traditionell teknisk produktutveckling.Vi har en bredare, mer holistisk syn på innovation. Det kan göra oss mer framgångsrika, menar Per Kristensson.
Och det är fler som intresserar sig för tjänsteinnovationer som område. Från näringsdepartementet deltog Sara Modigh och berättade hur den politiska agendan för området ser ut.
- Det är politiskt viktigt att satsa på det som är produktivt. Det som genererar pengar till välfärd. Och tjänsteekonomins produktivitet är hög och ökar. Den är viktig för svensk ekonomi.
Innovationspolitk i förändring
Sara Modigh menar att synen inom svensk innovationspolitik är på väg att förändras. Den bygger sedan länge på en industriell logik med varuproducenter. Tjänsteinnovationer och tankar om värdeskapande för kund har inte fått stort utrymme. När nu departementet arbetar med en innovationsstrategi för Sverige är perspektivet bredare.
- Innovation är nya sätt att skapa värden. Innovationer uppstår också i hela samhället, inte i stängda labb eller kontor. Och vi behöver mer innovationer för att vara konkurrenskraftiga internationellt och för att möta samhälleliga utmaningar inom bland annat klimat, miljö och demografi.
Tre röster om dagen
Susanne Andersson, KK-stiftelsen
Vad tar du med dig från dagen?
- En bra beskrivning av tjänsteinnovationens betydelse för samhällsekonomi och utveckling. Det var en riktig aha-upplevelse. Sedan även exempel på hur man konkret från lärosätens sida kan arbeta för att stödja tjänsteinnovationer.
Mattias Sievers, Framtidens företag (tjänsteföretagsinkubator)
Varför är tjänsteinnovationer viktiga?
- Som inkubator finns vi i Göteborg och Västsverige är ett bra exempel på varför satsningar behövs på tjänsteinnovationer. Historiskt sett har vi varit starkt beroende av varvs- och bilindustri. Nu sker tillväxten inom tjänsteföretag, men fortfarande är regionen kvar i en tillverkningsindustristruktur. Ändå är resurserna för att jobba med att skapa fler tjänsteföretag små, även om vi vet att varje investerad krona ger mycket tillbaka.
Eva Holmström, Avalon Innovation
Varför besöker du ett tjänsteinnovationsseminarium?
- Jag arbetar i min verksamhet med utveckling av tjänster och affärer för olika organisationer. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med den privata sektorn, men mindre av att arbeta tillsammans med den offentliga. Därför var det intressant att ta del av hur universitet och högskolor arbetar inom området tjänsteinnovationer. Dagen har varit bra för erfarenhetsutbyte och att diskutera goda exempel.
---
* Snitts, Swedish Network for Innovation and Technology Transfer Support är en medlemsorganisation för personer som arbetar med kunskaps- och tekniköverföring. Läs mer om Snitts