Teori i praktiken
2008-02-19Kan akademiker ha något att lära av en yrkesförberedande gymnasieskola?
Ja, det tror i alla fall Gunilla Ericsson, chef för Avdelningen för språk vid Karlstads universitet. Därför erbjöd hon personalen ett studiebesök till Naturbruksgymnasiet Södra Viken strax utanför Sunne.
Gunilla Ericsson var tidigare rektor/utbildningsledare på Södra Viken och då initierades ett pedagogiskt utvecklingsarbete med syfte att stärka kvaliteten på utbildningen och samverkan med omvärlden.
Annat arbetssätt
Södra Viken erbjuder två gymnasieprogram, ett naturbruksprogram med inriktning skog och en transportutbildning med två olika inriktningar. Vid studiebesöket berättade lärarna Gunnel Sundbärg och Paula Viklund om det arbetssätt de tillämpar, vilket inte är helt traditionellt.
Lärarna har själva tagit beslut om sin arbetslagsindelning och valt att organisera sig utifrån årskurser. Arbetslaget följer samma årskull hela vägen genom gymnasietiden, vilket innebär att de samarbetar över ämnesgränserna. Detta är ett samarbete som växer. Ett exempel kan vara att karaktärsämneslärare och kärnämneslärare samverkar för att konkretisera abstrakta resonemang för eleverna, till exempel i matematik.
Egna läromedel
Traditionella läromedel har ersatts av eget utformat undervisningsmaterial. Något som visserligen tar mycket av lärarnas tid i anspråk, men som genererar ökad meningsfullhet och motivation hos eleverna. Eleverna arbetar utifrån uppdrag som är ämnesöverskridande och formulerade med tanke på kommande yrke. Arbetet sker i basgrupper vilket också innebär att lärarna söker nya former i sin undervisning, inte minst när det gäller handledning.
Arbetssättet utmanar också lärarna att hitta kriterier för bedömning av såväl process som slutresultat. Lärarna presenterade bedömningsmatriser som används för att mäta processen och underlätta för individuell bedömning och betygssättning. Arbetsmetoden kräver mycket kontinuerligt arbete och tid, men man spar tid i slutänden när betygen ska sättas. Matriserna ska också hjälpa eleverna att lära sig bedöma sig själva och sina kunskaper, för att kunna jämföra med lärarens bedömning.
Guidad rundtur
Efter lärarnas introduktion blev skaran av nyfikna besökare guidade i undervisningslokalerna av elever vid skolan. Gruppen fick ett nyttigt miljöombyte när det stora garaget visades, med alla stora lastbilar och maskiner. Många av de elever som söker sig till Södra Viken tänker sig någon form av föraryrke, antingen skördarförare i skogen eller lastbilschaufför av något slag.
- Syftet med resan är att spegla vår vardag i en helt annan vardag, berättar Gunilla Ericsson. I ett långsiktigt perspektiv hoppas jag på samverkan, och samverkan startar med att skapa relationer. Då kan det vara en fördel att möta en verksamhet som skiljer sig mycket från vår egen, men där det ändå är möjligt att se parallella processer. Att få träffas och prata är en god början.
Nya tankar med hem
Och pratades gjorde det! Efter en reflekterande långlunch lånade gruppen ett klassrum för att diskutera vilka erfarenheter av det som finns på Södra Viken som går att ta med sig hem till universitetet.
- Kan vi arbeta annorlunda för att minska ensamarbete och sårbarheten på vår avdelning? undrade Gunilla Ericsson.
Under eftermiddagens diskussioner framkom ett antal förslag och idéer som avdelningen för språk kan tänka sig att jobba vidare på. Att arbeta över ämnesgränserna är helt nödvändigt, konstaterade man. Tydliga instruktioner, betygskriterier, mål och metoder likaså att det finns vinster i att ha ett system för bedömningar. Samverkan kan ge samordningsvinster om man slår ihop kurser som olika ämnen kan använda tillsammans, till exempel preparandgrammatik.
Lärorikt möta andra
Vicerektor Anders Arnqvist var med på resan:
- Det är alltid nyttigt att få se en verksamhet som skiljer sig från den egna, säger han. Då kan vi få syn på vad vi själva ska jobba med. Utöver betyg och bedömningsfrågor, ämnesöverskridande samarbete och projektorienterat arbetssätt, så har vi här sett vikten av att jobba utifrån elevernas erfarenhetsgrund för att skapa intresse för undervisningen!
Studieresan har omedelbart resulterat i samverkan, då en av lärarna på svenska språket har tagit kontakt igen med gymnasieskolan för ett fortsatt informellt utbyte med språklärarna. För avdelningen fortsätter arbetet i vardagen och med en förhoppning om att med stöd av EU-medel fördjupa arbetet på internat i början av nästa läsår.
Kanske den mest värdefulla reflektionen kom från en universitetslärare alldeles innan hemfärden:
- Tänk att två så skilda världar kan ha så mycket gemensamt!