Teknikämnet i skolan behöver lyft
2009-04-01Veronica Bjurulf arbetar som lektor i teknikens didaktik på avdelningen för fysik och elektroteknik på Karlstads universitet. Hennes avhandling är en av 20 i hela landet som valdes ut att ingå i Skolportens årsbok .
På onsdag och torsdag, den 1-2 april, deltar Veronica Bjurulf i Skolportens årskonferens i Stockholm. På konferensen kommer Skolportens årsbok att släppas. Tillsammans med de båda lärarfacken samt Skolledarförbundet väljer Skolporten ut de, i deras ögon, 20 mest intressanta avhandlingarna under det gångna året och intervjuar författarna.
- Jag är en av de 20 författarna i boken och har blivit inbjuden att delta i Skolportens Rikskonferens för att presentera min avhandling: "Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik."
Veronica Bjurulfs avhandling belyser lärares arbete med skolämnet teknik. Hon fann en undervisning som saknar verklighetsanknytning och där lärarna är oense om syftet.
- Jag har haft ett intresse för teknik sen jag var liten. Min pappa var händig och meckade med bilar och byggde sommarstuga. Jag var mycket med honom och läste bruksanvisningar. När jag sedan jobbade som grundskollärare upplevde jag att det var få som var intresserade av att undervisa i teknik.
Det var då hennes eget intresse väcktes att titta närmare på hur lärarna arbetar med ämnet.