Svenska rallyt får 38,5 miljoner att rulla
2006-01-03En utvärdering av Uddeholm Swedish Rally visar att deltagare, publik och media har utgifter på tillsammans 38,5 miljoner i samband med rallyt. De utländska besökarnas utgifter är extra välkomna eftersom de räknas till den svenska turismexporten.
Det huvudsakliga syftet med utvärderingen av Uddeholm Swedish Rally 2005 är att kartlägga de ekonomiska effekter som evenemanget genererat i Värmlands län. I rapporten beskrivs även mediebevakningen av evenemanget. Under evenemanget var 458 mediarepresentanter från 29 nationer ackrediterade. En del av undersökningen handlar om deltagarnas, publikens och medierepresentanternas synpunkter på Uddeholm Swedish Rally. Vad dessa grupper anser om miljöarbetet, säkerheten, servicen och inte minst upplevelsen vid evenemanget. Jämförelser görs också med utvärderingar av två andra WRC-rallyn samt Uddeholm Swedish Rally 2003. Studien har genomförts av Cerut, Centrum för forskning om regional utveckling, på uppdrag av Länsstyrelsen i Värmland som är huvudfinansiär. Medfinansierar gör även Turistdelegationen och Hagfors kommun.
Vädrets makter
Studien visar att antalet besökare minskat lite jämfört med 2003. Det styrks även genom
uppgifter från turismnäringen som uppger en minskad efterfrågan på antalet bäddar. En förklaring kan vara en oro för att rallyt skulle ställas in på grund av det milda vädret. Uddeholm Swedish Rally lockar en internationell publik och de flesta utländska
besökare är norrmän. Beräkningar visar att besökarna, lokalbefolkningen borträknad, har utgifter på cirka 28 miljoner kronor i samband med evenemanget. Motsvarande siffror för media samt deltagarna uppskattas till ungefär 2,5 respektive 8 miljoner kronor. Summorna visar att evenemanget utgör viktig ekonomisk faktor för regionen, men en stor del av inkomsterna lämnar regionen och hamnar på riksnivå. Inkomsterna har dock stor betydelse för näringslivet i regionen vid en tid då det annars är få turister i området. Evenemangets ekonomiska betydelse är störst i området kring Hagfors, medan den är mer begränsad i Karlstad, hotell och restaurangbranschen undantagen. De berörda företagen är intresserade av ett ännu starkare samarbete med rallyorganisationen för att förbättra evenemanget och göra det än mer attraktivt för besökare.
Exotiska Värmland
Av flera olika skäl har Uddeholm Swedish Rally blivit en symbol för publikdragande
attraktioner som utspelas i en för många människor exotisk miljö. Den sportsliga dramatiken inramad av vintriga vyer kan upplevas på plats med alla sinnen, men förmedlas också via TV och internet till en global mångmiljonpublik. Tittarsiffrorna för rallyt 2004 var 50 miljoner. Inte minst det senare bidrar till att rallyt bör ses som en värmländsk och nationell möjlighet att locka turister från hela världen.
Cerut gjorde 2003 en utvärdering av Uddeholm Swedish Rally (Arbetsrapport 2003:2). Utvärderingen ger möjlighet till jämförelser med 2003 års resultat och kan därmed fungera som ett underlag för strategiska förändringar och förbättringar av kommande evenemang. Studien ingår som en del i Turistdelegationens slutrapport av Innovationsprogrammet 2002-2005. Ett treårigt projekt för att stimulera ökad innovationskraft i turistnäringen och främja turismforskning. Studien har genomförts av Kristofer Andersson och Andreas Hofer, projektassistenter vid Cerut.