Succé för kompetensutveckling för lärare
2008-04-21Vilka kritiska steg finns i barns och ungdomars matematikutveckling? Hur förbättrar man matematikundervisningen? Det har diskuterats i en satsning på kompetensutveckling för lärare. Projektet blev en succé och nu startar Regionalt utvecklingscentrum, RUC, ännu en omgång.
- Projektet har väckt ett enormt intresse. Vi har haft cirka 250 deltagare under det gångna året och har fått säga nej till många. Nu i maj startar en ny omgång. Intresset håller i sig, även nu har vi fått säga nej till många, berättar projektledaren Stefan Löfwall, Avdelningen för matematik, Karlstads universitet.
Projektet består av sju seminariedagar vid Karlstads universitet och av ett antal lärträffar i deltagarnas hemkommuner. Syftet är att öka förståelsen för elevers matematikutveckling från förskoleklass/förskola till gymnasieskola. Föreläsningarna behandlar bland annat konsten att få in lust och variation i undervisningen samt hur bedömning kan bli en viktig del av lärandet.
- Vi har haft många intressanta föreläsare. Men det är också betydelsefullt att deltagarna får med sig uppgifter hem som de ska utföra i sina klasser och sedan diskutera med sina kollegor i lärgrupperna. De är viktigt att man inte bara hör om hur man skulle kunna göra utan också får praktisera det och diskutera resultatat, säger Stefan Löfwall.
Deltagarna kommer från någon av RUC:s 17 samverkanskommuner och undervisar allt från yngre barn till gymnasieungdomar.
- Det är väldigt bra att spännvidden är stor, säger Mats Larsson från Gateskolan i Arvika. Jag får med mig tips och kan genom att lägga till eller ta bort anpassa dem till den nivå jag undervisar på.
Annika Lindgren Persson från Centralskolan i Arvika håller med:
- Det är jättebra. Jag undervisar i grundskolans senare år och har fått många bra tips från både gymnasie- och förskollärare. Jag kan verkligen rekommendera detta till andra, alla har inte ett RUC som fungerar så här bra. Det är många som är avundsjuka.

