Studietakten för slapp
2002-09-03Knappt en tredjedel av landets heltidsstudenter lägger ner mer än 30 timmar i veckan på sina studier. Samtidigt är nio av tio studenter nöjda med sin utbildning visar Högskoleverkets senaste undersökning Studentspegeln.
– Resultaten kan nog stämma. Om jag jämför min situation idag med förra terminen är skillnaden stor. Det är ganska lugnt första året, men det trappas successivt upp. Med c-uppsats framför mig kommer arbetsveckan absolut nå 40 timmar den närmsta tiden, säger Peter Selinder som läser tredje året på ekonomprogrammet.
Undersökningen omfattar 15 500 studenter vid landets alla högskolor och universitet, utom de konstnärliga. Förutom studietakten följer undersökningen bland annat upp högskolelagens mål kring studenternas personliga utveckling, värderingar och förståelsen för människor med annan bakgrund. Men majoriteten av Sveriges studenter anser inte att deras utbildning lever upp till dessa mål.
– Läste genusvetenskap förra terminen, men man kom aldrig in så jättedjupt på området. Sen kan man fundera kring om högskolestudier i sig skapar en större klasskillnad i samhället. Automatiskt delas vi in i akademiker och icke-akademiker med olika värderingar som följd. Med en sådan tankegång skapar högskolestudier skillnader istället för att riva ner dem, säger Peter Selinder.
I Högskoleverkets undersökning framgår också att skillnaden mellan utbildningsområden är stor. Studerande vid tekniska och naturvetenskapliga utbildningar ligger klart under genomsnittet, samtidigt som lärar- och vårdutbildningar hamnar betydligt över detsamma.
Karlstads universitet som helhet ligger strax under snittet på flera områden. Däremot ligger Karlstad på plussidan när det exempelvis handlar om hur studenterna upplever att de bemöter varandra.
– Jag är väldigt nöjd med mina studier vid Karlstads universitet. Andra universitet har mer tradition men Karlstad är nytänkande och jag har haft förmånen att undervisas av forskare inom CTF, Centrum för tjänsteforskning, säger Peter Selinder.