Studenterna uppskattar skarpa projekt
2005-05-24Istället för tre olika kurser med teori och påhittade uppdrag får nu multimediastudenterna ett riktigt projekt att ro i land.
- Det ställer större krav på oss, men det ger också mer, säger Daniel de Maré som går andra året på multimediaprogrammet på Karlstads universitet.
Tillsammans med de andra deltagarna i gruppen ska han skapa ett interaktivt läromedel för elever som inte har svenska som modersmål. Dataprogrammet ska uppmuntra eleverna att öva och lära sig mer om längd, massa, volym och tid. Uppdraget kommer från Tullholmsgymnasiet där det finns en klass för nyanlända invandrarelever. Inom gruppen skiljer det mycket mellan eleverna vad gäller uppväxtmiljö, skolgång och kunskaper i svenska, vilket gör uppdraget till studenterna desto mer utmanande.
Ute lyser vårsolen, men inne i en av universitetets datasalar sitter Therese Karlsson, Lina Nyholm, Michael Strandberg, Daniel Stålhammar och Daniel de Maré med fokus på dataskärmarna. Idag ska de för första gången låta eleverna från Tullholmsgymnasiet testa det program som de gjort. Och det är bara tre, fyra veckor kvar tills allt ska vara klart och uppgiften, värd hela 15 poäng, ska vara redovisad och godkänd.
- Vi gör så gott vi kan, vi har ju inte någon tidigare erfarenhet av att göra något liknande, säger Daniel Stålhammar.
- Vi har inte rutin, och därför tar det längre tid än för någon som är van, säger Therese Karlsson.
Från början hade alla i gruppen en rad idéer och önskemål om vad som skulle vara med och hur det skulle se ut, men de har fått jämka och prioritera.
- Tidigare har vi gjort en stor sajt, men då var det individuellt jobb och nu har vi varit en grupp. Det är stor skillnad, säger Daniel de Maré.
- Vi har inte haft någon projektledare. Meningen var nog att vi skulle turas om eller dela på det, men det har varit svårt, säger Lina Nyholm.
Studenterna uppskattar att de har fått ansvaret att driva ett riktigt projekt, från början till slut. De får stöd i arbetet av lärarna, bland annat genom de teoretiska genomgångarna, och även från yrkesfolk på reklambyrån Ord&Bild.
- Det är inte alltid som det lärarna lär ut stämmer överens med hur folk jobbar, konstaterar Daniel de Maré.
De andra tre grupperna har också fått riktiga projekt att arbeta med: en uppgift från Räddningsverket, en från Informationsavdelningen på universitetet och en från Värmlands museum.
- Det här är första gången vi testar det här arbetssättet. Istället för att ha tre kurser delade på teori och labb så har vi valt att samarbeta och låta studenterna genomföra ett verkligt, men inte kommersiellt, projekt istället, berättar Lennart Molin som är lärare på ämnet informatik. De två andra lärarna som tillsammans med Lennart leder kursen är Tomas Jansson, informatik, och Patrik Wikström, medie- och kommunikationsvetenskap.
Det nya arbetssättet har inneburit mer samarbete mellan två institutioner, och mellan de två ämnena informatik och medie- och kommunikationsvetenskap. Tre fempoängskurser genomförs integrerade, vilket innebär att studenterna både kan genomföra större multimedieproduktioner mot riktiga kunder och samtidigt lära sig projektledning i en skarp situation. Lärarna fungerar som resurser i ett fiktivt "företag" där studenterna är "anställda".
- Det har behövts mer tid för att träffas och prata om upplägget, men det har varit ett mycket roligt sätt att arbeta på, säger Lennart Molin.
Resultatet av studenternas arbete redovisas för de respektive kunderna i slutet av maj och torsdagen den 2 juni klockan 12:00-13:00 hälsas studenter och personal vid universitetet välkomna till Geijersalen (12A138) då de fyra grupperna kommer att presentera sina multimediaprodukter för alla intresserade.