Studenter vid Handelshögskolan bidrar till digitala innovationer
2022-05-23Att bedriva skarpa case i lärandet är lärorikt och ger känslan av att vara på plats i arbetslivet.
I kursen verksamhetsutveckling med process- och flerpartsperspektiv har studenter vid Handelshögskolan tidigare arbetat tillsammans med en lång rad organisationer för att kartlägga verksamhetsprocesser och utveckla förbättrade arbetssätt med digitalisering.
Uppdraget att arbeta tillsammans med gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Karlstads kommun passade Handelshögskolans studenter perfekt och Anders Lenz, IT-strateg på Karlstads kommun är nöjd med resultatet.
- Karlstads kommun är väldigt intresserade av att arbeta på det här sättet. Det passar också väldigt bra med de uppdrag som vår skoldirektör uttryckt. Att utveckla vår verksamhet genom tjänstedesign och våra processer är tydliga mål inom Karlstads kommun.
Risk och mod
- Det säkraste sättet att misslyckas med innovation är att fortsätta att göra som vi gjort tidigare, menar Emil Joelsson, strateg på avdelningen för digital utveckling och innovation.
Innovation är förknippat med risk och det kräver mod att avvika från befintliga inarbetade processer och lösningar. Det var därför det var extra roligt att gymnasieförvaltningens ledningsgrupp vågade satsa och skapade förutsättningar genom att avsatta tid och resurser för att få nya insikter.
Projektet Min skoldag – skarpt case i kurs
Projektet med Karlstad kommun handlar om elevers vardag där även de administrativa delarna samt pedagogers och rektorernas behov analyseras.
- Vi tar utgångspunkt i processorientering på kursen, säger Marie-Therese Christiansson, docent i informatik vid Handelshögskolan. Det är ett helhetsgrepp där studenterna kan påvisa i vilka sammanhang ”smärtor” uppstår och hur de kan undvikas med hjälp av digitala lösningar. Även nya möjligheter och effekter av smartare arbetssätt. Processorientering ska säkerställa att ett påtagligt värde skapas med IT som möjliggörare för de som ska använda tjänsterna och vilka förutsättningar det kräver på arbetssätt och system inom och mellan organisationer.
Förstudie och träff med studenter
Underlaget att arbeta med har från kommunens sida varit en kort uppdragsbeskrivning, resultat från förstudieprojektet och en träff med studenterna online med presentation och möjligheter att ställa frågor. Då studenterna inte hade tillgång till representanter från Karlstads kommuns medarbetare, elever och vårdnadshavare gjordes en rekonstruktion - studenternas tolkning av den verksamhetsprocess där "smärtan" uppstår och de konsekvenser den får för extern kund, exempelvis elev och vårdnadshavare.
- Forskning visar att studenterna självständigt bör kunna agera på problem, som en av flera nyckelkompetenser för att kunna möta framtidens utmaningar, och det har studenterna nu fått erfarenhet av, berättar Marie-Therese Christiansson. I stora drag har studenterna fått arbeta fritt utifrån egna erfarenheter och benchmarking med coachande handledning som stöd.
Jessica Österberg, student på programmet IT, projektledning och affärssystem menar att det känns oerhört priviligierat att få möjlighet att arbeta med ett skarpt case.
- En utmaning i sig är att enbart arbeta digitalt eftersom vi läser ett distansprogram samtidigt som samarbetet med Karlstad kommun har bidragit till att ge utbildningen och kursen en bra verklighetsförankring. Det har varit en lärorik och rolig utmaning att arbeta processorienterat med metoder som guidar men också utifrån vår egen förståelse av problemen, eller ”smärtorna”, och de underliggande behoven. Jag uppskattar den frihet vi har fått i kursupplägget vilket bidragit till att tänka utanför boxen för att hitta lösningar men också gett en fördjupad förståelse för hur processorientering kan tillämpas i verksamhetsutveckling inför kommande yrkesliv.
- Det har varit mycket positivt för oss yrkesverksamma att lära tillsammans med studenter, säger Anders Lenz. Studenternas förslag har gått vidare till strategigruppen och skoldirektören. Några av förslagen har vi redan genomfört eller håller på att genomföra. Digital ledighetsansökan, en app för vårdnadshavare och en förbättrad yta för digitala tips till pedagoger är några av de förslag som redan tagits om hand. Andra saker, som provkalender som alla ska kunna se och som ständigt hålls uppdaterad och synkad mot alla parter, är lite mer utmanande.
Nöjda med kursupplägget
- Examinationen på kursen handlar om att kunna påvisa förmågan att bedriva en verksamhetsnära digitalisering genom att tillämpa principer i processorientering, förklarar Marie-Therese Christiansson. Grundläggande är att göra rätt saker för de verksamheten är till för och att göra saker rätt där vi samtidigt använt hållbarhet och hållbar utveckling som perspektiv i analys av styrning, arbetssätt och digitala möjligheter.
- Kursupplägget kändes väl genomtänkt med en bra mix av teori och praktik. Jag uppskattade speciellt hållbarhetsperspektivet på digitalisering och verksamhetsutveckling. Det var oerhört givande och framför allt ett viktigt perspektiv att få erfarenhet från. Det är något som jag både tar till mig och tar med mig, menar Jessica Österberg.
Nominering
Projektet Min skoldag är nominerat till Digital Well Award där studenterna på kursen bidragit med lösningsförslag på hur kommunen kan förbättra skoldagen för gymnasieelever i Karlstads kommun.
En första workshop har genomförts med målgruppen SFI-elever inom vuxenutbildningen för att fånga in deras utmaningar.
- Där kommer vi nog möta en helt annan problematik med språk- och kulturbarriärer, säger Anders Lenz. Det ska bli intressant att se om det går att förbättra även deras skolvardag med digitala lösningar. Vi ser gärna att studenterna vid Handelshögskolan arbetar tillsammans med oss även vid nästa kurstillfälle våren 2023.