Studenter utvecklar nya förpackningar åt Ica
2010-07-05Vad är det som konsumenter verkligen behöver och vill ha inom barnvårdsprodukter? Hur ska det ultimata förpackningen se ut? Detta uppdrag gav Ica till en av grupperna i kursen Userinnovation som drivs genom ett nära samarbete mellan Dotank AB, CTF, Centrum för tjänsteforskning, och ämnena företagsekonomi och maskinteknik vid Karlstads universitet.
Studenterna Anna Jarnevi, Peter Olesen, Emelie Johansson, Theija Korhonen och Erica Serverin fick under hösten 2009 i uppdrag från Ica att ta fram förpackningslösningar för en ny barnvårdsserie. Gruppens slutliga resultat blev en serie med förpackningskoncept framtagen bland annat med hjälp av föräldrars behov och utvärderad av förskolepersonal. Resultatet presenterades för företagets produktledning i mars 2010 och togs väl emot. Ica har bestämt sig för att fortsätta med konceptet.
- Det som gör att kursen sticker ut är att vi får arbeta med ett verkligt uppdrag där det finns en verklig uppdragsgivare som förväntar sig ett resultat. Att arbeta mot ett riktigt företag ger ju projektet mer relevans och hur trögt det än går så måste man lyckas då det är "på riktigt". Detta är en otroligt bra motivationsfaktor, säger studenterna.
I höstens kurs deltog ett 20-tal studenter; ekonomer, beteendevetare, innovations- och designingenjörer, personalvetare samt studenter från medie- och kommunikationsvetenskap och turism. De var indelade i fyra projektgrupper med uppdrag från företagen Ica, SCA, Brämhult och Oriflame. Projektgrupperna fick arbeta med att på olika sätt involvera, kartlägga och analysera användare och konsumenter och utgått från deras behov och önskemål om en viss produkt eller förpackning.
- Det är en utmaning att arbeta tillsammans med studenter med annan bakgrund, men också mycket lärorikt. Det är just tvärvetenskapligheten som gör den här kursen unik, säger en av kursdeltagarna. Den första delen av kursen fick mig att inse att design handlar om så mycket mer än bara utformning och stil. Jag fick lära mig att användaren sitter på mycket värdefull information. Något som många företag idag verkar förbise eller inte verkar ta hänsyn till, säger en annan.
- Vi har fått väldigt positiv respons från samtliga uppdragsgivare i kursen och också från studenterna som är mycket nöjda med kursen, berättar Martin Löfgren, CTF, Centrum för tjänsteforskning, som tillsammans med Monica Jakobsson på ämnet maskinteknik är ansvarig för kursen.
Som ett direkt resultat av kursen för nu CTF diskussioner med Ica om ett fortsatt samarbete kring gemensamma forskningsfrågor. Det finns även planer på att erbjuda kursen som uppdragsutbildning då bland annat norska aktörer visat stort intresse.

