Studenter trendspanar åt företag
2008-09-22Hälften av alla produktlanseringar på marknaden floppar. Därför är det viktigt att skaffa kunskap om vad kunderna och målgruppen gillar och behöver. Trendspanaren Stefan Nilsson inspirerade studenter vid en gästföreläsning på Karlstads universitet.
Stefan Nilsson design- och trendanalytiker från Trendgruppen i Stockholm är killen med koll. Det fick studenter på kursen Userinnovation och inbjudna företag, uppleva under en inspirerande förmiddag som handlade om trender och trendspaning. Med ett ben i trendvärlden och ett i PR-världen, belyste Stefan Nilsson vilken påverkan både ytliga och djupa trender har på oss och vår omvärld.
Folklore och nostalgi
Vad är det som gör att långkalsonger ena dagen enbart är vanliga långkalsonger och nästa dag plötsligt blir mode om man sätter ett par shorts utanpå? Vad är det som gör att Björn Gustafsson är så inne just nu? Nu är det i alla fall slut med strama vita kök och dags för svensk folklore, kurbits och dalahästar, om man tittar runt hörnet på vad som kommer eller rättare sagt, redan är här.
- Begreppet trend handlar om något som förändras och går upp i en ny företeelse, säger Stefan Nilsson. En trend följs ofta av en motreaktion - efter snävt mode kommer fluffiga former och lyx tenderar att bli viktigare när vi är på väg in i en lågkonjunktur. Att skapa en trend är att skicka ut signaler - vi har koll, vi vet vad som gäller.
-Miljödebatten är intressant. Med sina 400 olika miljömärkningar som finns där ute och gör oss förvirrade, skapar den anti-konsumtion, vi-konsumerar-inte-alls-trend, säger Stefan Nilsson.
Vad gillar kunden?
- Trender sprider sig som ringar på vattnet och i mitten har vi Paris, säger Stefan Nilsson.Vad man än tycker om trender och mode så är det viktigt för företag att förhålla sig till begreppen. Företag behöver analysera var man har sin målgrupp, hur den beter sig och på vilket sätt man kan anpassa sin affärsidé efter målgruppens behov. Någonstans ganska långt ut bland ringarna på vattnet finns massmarknaden och det gäller att hitta den om man vill tjäna pengar på sin produkt.
Studenterna som läser kursen Userinnovation, en 30 poängskurs på avancerad nivå, ska själva ut i Europa och trendspana åt företag. Uppdragsgivare är bland annat Färjestad BK, Visit Värmland, Luftfartsverket och The Packaging Arena.
- Det ska bli kul med ett konkret uppdrag åt Färjestad BK ,som jag ska jobba med, säger Linda Harkman som läser Turismprogrammet. Vi är precis i startfasen. Färjestad vill få djupare kunskap om sina kunder. Vad har de för kunder, vad vill kunden, hur kan man göra fler affärer med befintliga kunder, bredda sitt register och också fånga nya målgrupper, vad betyder laget som trendsättare, det är några av de frågor som de vill få svar på.
- Det vi lär oss på kursen Userinnovation är jätteviktigt att ha med sig in i upplevelseindustrin som jag ska jobba med i framtiden, säger Linda Harkman. Att vara med och bygga upp varumärken inom turismbranschen känns roligt och utmanande.
Inspirationsföreläsningen med Stefan Nilsson arrangerades av Designstudio Värmland i samarbete med Userinnovation, Karlstads universitet.