Studenter och omvärld i samverkan
2007-01-16Lärarstudenter vid Karlstads universitet tar hjälp av omvärlden i undervisningen.
Att låta sina elever besöka en chipsfabrik, provsmaka olika sorter, sätta betyg och sedan visa resultatet i form av stapeldiagram kan vara ett sätt.
– I läroplanen står det att skolan ska samverka med omvärlden. Men det står inte hur. Som lärare ska det kännas naturligt att hämta exempel från verkligheten, säger Caroline Adolfsson-Forte, samverkanskoordinator vid Karlstads universitet.
Tony Ingemarsson, utbildnings- och forskningssamordnare inom lärarutbildningen vid universitet håller med.
– Lärarna måste få perspektiv utifrån och kunna förmedla dagens bild av samhället. De måste se detta som ytterligare ett pedagogiskt verktyg, inte som en tidskrävande uppgift.
Obligatoriskt inslag
Numera är verksamhetsförlagd utbildning, VFU, i arbetslivet obligatoriskt för lärarstudenterna med inriktning Lokalt till globalt vid Karlstads universitet.
– Tidigare var det frivilligt, men alla var så positiva och tyckte att det gav så mycket så jag gjorde det obligatoriskt, berättar Anders Österberg, universitetsadjunkt i samhällskunskap. Syftet är att de ska få praktiskt erfarenhet av att använda arbetslivet i undervisningen och att ge företagen möjlighet att hitta former för samarbete.
Anders Grenhage och Elina Olsson är två studenter som nyligen haft VFU i arbetslivet.
– Jag gjorde VFU i en trea i Arvika och tog med mig eleverna till Klässbols linneväveri, berättar Anders Grenhage. Jag hade förberett mig noga, jag ville att eleverna skulle veta vad lin är innan studiebesöket. Det är en invecklad process. Det ska odlas, skördas, repas, torkas, rötas och så vidare. Jag frågade eleverna om någon av dem visste hur det gick till och det gjorde några. De hade varit och besökt Gammelvala och sett hur en blomma blir till en lintråd. Jag hade även med dukar av bomull och lin för att de skulle känna skillnaden. Studiebesöket blev lyckat. De tyckte det var roligt att se dukningen från Nobelfesten och alla stora maskiner.
Elina Olsson tog med sig en fyra till Thermia värmepumpar i Arvika.
– Jag hade förberett frågor och eleverna hade fått i uppgift att ta reda på vilken värme de hade hemma. Efteråt fick de rita och skriva om sina intryck från studiebesöket.
Och intryck gjorde det. Särskilt på en kille. ”Finns ni om sådär en 15 år kanske jag kommer”.
Ett samarbete
Just nu samarbetar Karlstads universitet med Svenskt Näringsliv för att öka universitetets kontakter med arbetslivet. Dessutom stöttas det av Studenter och omvärld i samverkan. Det är ett projekt som gjorts möjligt genom en satsning av samtliga värmländska kommuner och som delfinansieras av Europeiska unionen. Även Region Värmland, Länsstyrelsen i Värmlands län samt ett antal företagarorganisationer är intressenter.
Vill du veta mer om VFU arbetslivet? Kontakta Tony Ingemarsson, utbildnings- och forskningssamordnare inom lärarutbildningen vid Karlstads universitet, 054-700 14 04, tony.ingemarsson@kau.se eller Caroline Adolfsson-Forte, samverkanskoordinator vid Karlstads universitet, 054-700 20 80, caroline.adolfsson@kau.se