Studenter nöjda med sin VFU under pågående pandemi
2023-01-19Många studenter blev oroliga att förutsättningarna för deras verksamhetsförlagda utbildning, VFU, skulle förändras under covid-19-pandemin. Trots en ökad arbetsbörda och en stor mängd nya medarbetare att introducera till intensivvården visade en nyligen publicerad vetenskaplig artikel från Karlstads universitet att studenterna upplevde en god lärandemiljö trots handledarnas ansträngda arbetssituation.
I en ny studie har forskare från Karlstads universitet, i samarbete med Region Värmland, Luleå tekniska universitet och Röda Korsets Högskola, intervjuat åtta studenter som utbildade sig till specialistsjuksköterskor inom intensivvård under pandemin.
- Studenterna svarade att de verkligen fått utveckla sina färdigheter trots de exceptionella omständigheter som rådde och deras upplevelser var positiva, säger Anna Nordin, lektor i omvårdnad vid Karlstads universitet. Det är viktigt att organisationer drar lärdom av hur de fungerar i ett krisläge, för att kunna bli bättre men att de ändå kan ta med sig att studenterna var nöjda.
Forskarna antog att det skulle vara väldigt tufft att vara student under pandemin. Studien visade att studenterna var nöjda med att de fick ta eget ansvar och vårda riktigt sjuka patienter, något som gav dem möjlighet att växa med uppgiften.
Samtidigt saknade studenterna kontakten med patienternas närstående, då den kontakten inte var möjlig under pandemin. De var även oroliga för att vara en börda för handledaren och de var angelägna om att kunna bidra i patientvården. Handledarna uppfattades som kompetenta och säkra i sin profession, men studenterna kunde också känna av stress och känsla av otillräcklighet hos handledarna.
- Att studenterna utvecklas med ansvaret kan vi ta fasta på i utbildningen även framöver. När de har kommit en bit på vägen kan det vara bra att de får jobba självständigt, säger Åsa Engström, professor i omvårdnad vid Luleå tekniska universitet och en av forskarna bakom studien.
Mer information:
- Artikeln Learning in intensive care during the COVID-19 pandemic postgraduate critical care nursing students’ experiences är publicerad i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Medical Education. https://www.ijme.net/archive/13/learning-in-intensive-care-during-the-covid-19-pandemic/
- Studien ingår i ett samverkansprojekt med Karlstads universitet, Luleå tekniska universitet, Region Värmland och Röda Korsets högskola. Projektet finansieras av Karlstads universitet och Region Värmland. https://www.kau.se/omvardnad/forskning/forskning-inom-omvardnad/pagaende-forskningsprojekt-0