Studenter löste företagsproblem på 24 timmar
2009-10-23Uppdrag24 har genomförts. Fem studentgrupper har under ett dygn, inlåsta i hus Vänern, löst uppgifter för företag och organisationer. Vinnare i Drivhusets tävling blev team matchsnack.se, som får åka till Rom. Men, som också poängterades vid prisutdelningen, en annan stor vinnare är förstås företagen och organisationerna som får ta del av många kreativa studentidéer.
Uppdrag24 är Drivhusets tävling där studenter i 24 timmar jobbar med ett riktigt uppdrag från näringslivet. I årets upplaga hade fem organisationer, bland andra Karlstads universitet och Rädda barnen, försett studentgrupperna med uppdrag.
Från Karlstads universitet var det Alireza Moula, lektor i socialt arbete och sociologi, som hade stått för uppdragsformuleringen. Uppdraget var att tillgängliggöra en modell för beslutsfattande som forskats fram för att minska klyftorna mellan fattiga och rika i världen.
- Vi ska först paketera och sedan kommunicera modellen, förklarar Jonas Anghammar, en av fem studenter som arbetade med uppdraget från universitetet.
Alireza Moula var nöjd med gruppens idéer, som bland annat innehöll en lansering av modellen och föreläsningar om den på facebook.
- Jag hoppas att det går att genomföra flera av gruppen idéer. Studenterna har lyckat att under 24 timmar hitta målgrupper och kommunikationsvägar för modellen.
Drivhusets mål med tävlingen är att skapa goda erfarenheter för studenterna på Karlstads universitet genom att förse dem praktiska uppdrag och kopplingar till näringslivet. Tävlingen i sig skapar en förståelse för hur kreativa processer fungerar och för hur man genomför faktiska projekt - i detta fall koncentrerat till en intensiv 24-timmarsprocess.
- Det är intressant att se hur man klarar av en utmaning och gruppprocesser och att fixa en uppgift på kort tid, säger Daniel Kahlin, sjuksköterskestudent, som också var med i uppdragsgrupp som löste karlstads universitets uppdrag.