Studenter knäcker konstruktionskoden tillsammans
2024-02-07I uppgiften "Valvet" har maskiningenjörsstudenter samarbetat för att tackla komplexa konstruktionsutmaningar och främja gemensam utveckling som problemlösare och konstruktörer.
- Målet är att forma grupper av studenter som arbetar tillsammans för att senare i kursen bättre kunna lösa en större konstruktionsuppgift, säger Adam Fjaestad, adjunkt i maskinteknik. Det möjliggör en varierad och dynamisk arbetsmiljö där olika perspektiv och färdigheter kan kombineras för att uppnå framgång.
Flera mål
Genom att utföra övningen är det meningen att studenterna ska uppnå flera viktiga mål, såsom vikten av samarbete och då inte bara inom grupperna utan även över gränserna till andra grupper.
- Det uppmuntrar till en öppen och kreativ arbetsprocess där idéer och insikter delas för att maximera lösningens kvalitet, säger Adam Fjaestad.
När studenterna tog itu med övningen ”Valvet” uppmanades de att analysera problemet och dess begränsningar. Det är viktigt att dra nytta av tidigare kunskap inom området för att forma välgrundade och hållbara lösningar.
BAD-PAD-CAD
Övningen fokuserade på att praktisera BAD-PAD-CAD-metoden (Brain Aided Design, Pencil Aided Design, Computer Aided Design). Denna metod hjälper studenterna att strukturerat närma sig och lösa komplexa konstruktionsutmaningar.
- Vi betonar vikten av att genomföra tidiga tester och skapa prototyper, säger Adam Fjaestad. Det stödjer en återkommande process där studenter kan förbättra och finslipa sina lösningar baserat på tidig feedback och observationer.
En viktig del av övningen är att förstå vilka mått och vilka toleranser som är viktiga. Studenterna utformade valven så kraftflödena gick optimalt. De skapade ritningar där rätt mått särskildes och gavs snävare toleranser och slutligen tillverkade de själva delarna. Övningen gav studenterna en bättre insikt och förståelse för hela processen.
- "Valvet" innebär inte bara att bygga tekniska färdigheter hos studenterna utan också främja en holistisk förståelse för konstruktionsprocessen, säger Adam Fjaestad. Vi tror på att skapa en inspirerande och inkluderande miljö där studenterna kan växa och utvecklas som framstående konstruktörer och problemlösare.