Studentcentrum eller inte?
2007-10-05Är det bra att samla all service till studenterna på ett ställe för hela universitetet? Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar? Kan man spara pengar på det?
En arbetsgrupp tittar sedan i våras närmare på dessa frågor och nu går arbetet in i ett nytt skede.
Det var i maj i år som de administrativa cheferna inom fakulteterna och cheferna för Studentservice och Kommunikation och relationer fick i uppdrag att utreda möjligheten att skapa ett gemensamt studentcentrum för hela Karlstads universitet. I utredningsgruppen ingår Lennart Blomqvist, Lena Fries, Gunilla Klinteskog, Jan Håkansson, Peter Karlsson och Maria Romlin. Mariana Hagberg har varit med vid ett möte.
Synpunkter från enkäten
En enkät har gått ut till en rad medarbetare och studenter via Studentkåren. Det har kommit in en hel del åsikter och förslag. Utifrån dessa skulle man kunna låta ett studentcentrum rymma en stor mängd funktioner, bland annat: expedition, samverkan/arbetslivskontakter, utfärdande av examen, antagning och studievägledning. Där skulle det också kunna finnas en plats för externa aktörer, som till exempel CSN och STUB.
Exempel på uppgifter för expeditionen skulle bland annat kunna vara allmän studieinformation, studie- och kursintyg, utlämning av tentor och försäljning av kompendier.
Inget är klart än
Men - och det är viktigt att komma ihåg - det här är bara en sammanställning av de enkätsvar och åsikter som kommit in hittills till utredningsgruppen. Nu börjar en djupare diskussion bland de berörda personalgrupperna. Det jobbet görs i sex fokusgrupper som ska diskutera för- och nackdelar och komma med kloka synpunkter.
Tidplanen
Fokusgrupperna ska bestå av fakultetsadministratörer, studievägledare, rekryterare/informatörer/alumni, programledare/lärare,antagare/examenshandläggare och studenter. Samtliga studievägledare är inbjudna att delta. För de andra personalgrupper utses representanter.
Senast den 24 oktober ska de ha hunnit prata om detta och komma med sina synpunkter till utredningsgruppen.
Förslaget som sedan tas fram ska baseras på både enkätsvaren och synpunkter från de sex fokusgrupperna. Den 1 november ska universitetsdirektör Anne-Christine Larsson ha ett förslag på sitt bord. Om universitetet bestämmer sig för att satsa på en samlad servicefunktion i ett Studentcentrum är det i så fall tänkt att det ska vara klart att tas i drift till höstterminen 2008.