Stort intresse för företagande bland studenter
2007-10-29Det finns gott om affärsidéer bland studenter vid Karlstads universitet. Mer än 70 procent av de tillfrågade har tänkt på möjliga affärsidéer. Över 60 procent tror att de kommer att starta eget företag inom de närmaste tio åren. Det framgår av den undersökning som gjorts av Drivhuset på alla lärosäten i landet.
Projektledaren för Drivhuset i Karlstad, Amir Sajadi, är överraskad över resultatet.
- Att så många kan tänka sig att starta eget är glädjande. Trenden är tydlig. Entreprenörskap och företagande bland våra studenter är mer intressant nu än för två år sedan, och mer intressant än vid många andra universitet och högskolor i Sverige.
Det är några branscher som studenter hellre väljer att starta eget inom. Hotell-, restaurang- och servicesektorn samt kultur, media och design är intressanta områden för nyföretagande. Det är företagsidéer med mjuka värden som studenterna vill förverkliga. Detta trots att industrin är stark i Värmland och ett generationsskifte inom just industrin är på gång.
Viljan att bli egna företagare är störst bland de studenter som läser IT, ekonomi och media. Till skillnad från de som läser inom vård och omsorg samt natur- och miljövetenskapliga utbildningar. Många vill starta fåmansföretag och drar sig för starta en verksamhet som innebär att de måste anställa personal.
Vid förra undersökningen för två år sedan var det 50 procent som funderade på en affärsidé. Nu är motsvarande siffra 70 procent.
-Potentialen är enorm, säger Amir. Drivhuset arbetar mycket med attityder. Det gäller att få studenterna att tänka "eget företag", och utvecklingen går åt rätt håll. När det gäller att ta steget från idé till verklighet är det övervägande psykologiska faktorer som gör att studenterna tvekar, mer än lagar, regler och finansiering.
Antalet nystartade företag som kommit igång med hjälp av Drivhusets rådgivning och stöd har ökat från 9 till 34 de senaste två åren. Drivhusets verksamhet finns på tio olika högskolor och universitet runt om i Sverige. De arbetar på samma sätt med att göra det möjligt för studenter att driva projekt, utveckla idéer och starta företag. Förutsättningarna är olika på de olika orterna men är en angelägen fråga i hela Sverige för att få in entreprenörskap i undervisningen och skapa jobb efter avslutad utbildning.
Rektor Kerstin Norén håller med om att det är ett viktigt arbete och säger:
- Det är absolut en skillnad på hur olika lärosäten arbetar med entreprenörskap. Här i Karlstad kommer vi att driva debatten både på fakultets- och ledningsnivå. Det är också viktigt att regionen får se vilken potential universitetet har.