Storslam för Karlstads universitet
2012-11-15Karlstads universitet syns. Och det på ett mycket vinnande sätt. Webben och universitetets budskap på stora affischer vann igår Sveriges största grafiska kommunikationstävling.
Förutom förstapris för webb och affischer kom universitetets utbildningskatalog på en mycket hedrande bronsplats.
- Att tre av våra kommunikationskanaler vinner pris är väldigt roligt och ett bevis för att vi arbetar på rätt sätt. Det är viktigt att Karlstads universitet kan informera och kommunicera med omgivningen på ett klokt och intresseväckande sätt, säger Joachim Gustafsson, kommunikationschef på Karlstads universitet.
Svenska publishingpriset är Sveriges största tävling för produktion av trycksaker och webbsidor. Bland årets cirka 400 bidrag blev Karlstads universitets utbildningskatalog nominerad och sedan utvald av en jury till finalist i kategorin Utbildningsprogram. Webben, kau.se, blev nominerad och finalist i utbildningswebbplatser och de stora annonstavlorna som synts på stan med budskap från Karlstads universitet nominerades och blev finalist i klassen affischer.
Prisceremonin ägde rum igår onsdag på Stockholms universitet, och där blev det alltså storslam för Karlstads universitet: två förstapris och en tredjeplats.
- Att få dessa pris ger oss bevis på att vårt arbete håller en mycket hög kvalitet och det stärker oss som lärosäte. Från egna undersökningar vet vi att våra målgrupper uppskattar vårt material och den trovärdighet vi levererar. Att vårt arbete nu även har fått erkännande av en branschorganisation känns naturligtvis superbra! säger Arvid Dahlgren, samordnare för marknadsföring på Karlstads universitet.
- Det är fantastiskt kul att vi har vunnit ett sånt fint pris. Vi får inte glömma att det är många personer i vår organisation som har bidragit till att vår webb fungerar så bra. Det är en viktig kanal för att nå ut och möta våra besökares behov av information. Webben blir aldrig färdig; det är ett arbete som pågår hela tiden, säger Kina Nilsson som är samordnare för webben på universitetet .
Förutom medarbetarna på Karlstads universitet har företagen Ninetech och Motherland bidragit till webbens utseende och funktion. Tillsammans med Motherland har universitetet utvecklat koncept och innehåll för affischkampanj och utbildningskatalog.
Svenska publishingpriset arrangeras årligen av förlaget AGI Aktuell Grafisk Information AB och är Sveriges största grafiska kommunikationstävling.

