Stor satsning på forskning om förpackningar
2008-05-22Hur kunder omedvetet uppfattar förpackningar och gör sina val på några sekunder i butiken är ett relativt outforskat område. Det finns därför ett stort behov av oberoende forskning inom området. Nu görs en gemensam satsning på området av Region Värmland, Karlstads universitet i samarbete med The Packaging Arena och näringslivet. Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, kommer att leda forskningssatsningen om förpackningar och kundbeteenden.
I regionen finns mer än 600 företag relaterade till förpackningsbranschen. Dessa företag är i många avseenden konkurrenskraftiga även i ett internationellt perspektiv. Det industrin själva säger, är att man saknar spetskompetens och management know-how om konsumenter. Denna tvärvetenskapliga spetskompetens kan CTF- Centrum för tjänsteforskning bidra med. Projektet löper över tre år, 2008 - 2010 och omfattar fyra miljoner kronor per år. Det finansieras av EU, Region Värmland och Karlstads universitet.
- Satsningen är en del av regionens strategi, bland annat utifrån de råd vi fick av OECD i samband med utvärderingen för ett par år sedan. Där betonades vikten av att koppla samman akademi, offentlighet och näringsliv i gemensamma forsknings- och utvecklingssatsningar. Det är precis vad vi gör nu i Värmland. Vi går från strategi till konkret handling, vilket vi också får erkännande för i såväl Sverige som i Europa, säger Tomas Riste, regionråd, Region Värmland.
Kompetens om kunders beteenden
För Karlstads universitet och CTF är satsningen ett viktigt led i arbetet med att stärka forskningssamverkan med aktörer i regionen.
- Vi bygger vidare på vår kompetens om kunders upplevelse. Förpackningar är ett nytt och spännande område. Vi är mycket glada över engagemanget från The Packaging Arena och Region Värmland och hoppas att detta är den första av flera externt finansierade professorer. Vi har redan märkt ett växande intresse hos ledande företag i branschen, säger Bo Edvardsson, företståndare vid CTF.
Forskningen kommer att använda sig av metoder och teorier från olika ämnesområden, bland annat psykologi och marknadsföring.
- Resultaten kommer att bidra till en ökad kompetens i regionen. Konkret ser vi framför oss hur företag vidareutvecklar sin produktion, till exempel genom att istället för att producera kartong gå över till att utveckla konsumentprodukter. Men vi ser även att kunskapen kommer att bidra till att nya jobb och nya företag skapas, till exempel reklambyråer och konsultfirmor, säger Anders Gustafsson, professor vid CTF.
Viktig forskning för små och stora företag
Ett konkret exempel är Attityd i Karlstad - ett traditionellt undersökningsföretag som genom en försöksverksamhet redan har hittat nya marknader och anställt ny personal.
- För såväl stora som små företag betyder denna satsning oerhört mycket. Företagen inom The Packaging Arena har sagt att man vill utöka samverkan med bland andra Karlstads universitet i forsknings- och utvecklingsfrågor. Och det kan TPA bidra med. Den här forskningen kommer förpackningsföretag längs hela kedjan till godo, från material till butik, betonar Ulrika Evermark, VD för The Packaging Arena