-Staten sviker de nya lärosätena
2010-08-31Dagens högskolepolitik är helt inriktad på villkoren för de äldre universiteten. Sådana prioriteringar får orimliga konsekvenser för alla de lärosäten som finns i landets olika delar.
Det framgår av en rapport från forskartrion Mats Benner från Lunds universitet, Björn Stensaker från Norwegian Institute for Studies in Research and Higher Education i Oslo och Ingrid Unemar-Öst från Örebro universitet.
(Länk till rapporten finner du i artikeln.)
De har skrivit rapporten "Universitets- och högskolepolitiken - avsikter och konsekvenser för de nya lärosätena" med syfte att undersöka villkoren för Sveriges nya lärosäten, de som inrättades efter 1998. Forskningsprojektet stöds av Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen.
- Sverige behöver en mer dynamisk högskolepolitik som ger plats till mångfald, kvalitet och nytta i hela landet, säger Mats Benner i en kommentar till rapporten.
Innehållet i forskningsrapporten diskuteras vid ett seminarium i Stockholm den 31 augusti.
Här finner du rapporten i sin helhet.
Bakgrund:
Sverige har idag 39 lärosäten: stora och små, gamla och unga, smala och breda. En del verkar i tätbefolkade områden, andra i små och medelstora städer. Vissa har högteknologiska miljöer och storindustrier i omgivningen, andra finns i småföretagarbygder. Alla förenas de av ambitionen att bedriva god forskning, utbildning och samspel med samhället.
Forskarna har funnit att dagens högskolepolitik är helt inriktad på villkoren för de äldre universiteten, och med tanken att ge några av dem internationell stjärnstatus. Samtidigt står många av de andra lärosätena inför en krympande ekonomi, medan de äldre universiteten har mer forskningsmedel än de klarar av att göra av med. Effekten riskerar att bli försvagade kunskapsmiljöer i hela landet, sämre utbildningar, sämre koppling mellan forskning och nyttiggörande och på lång sikt försvagad möjlighet att rekrytera arbetskraft och skapa goda jobb i hela Sverige.
Seminariet riktar sig till politiker, verksamma inom högskolesektorn och medierna. Kortfattat presenteras forskargruppens arbete och slutsatser. Det tar upp konsekvenserna av utvecklingen i universitets- och högskolepolitiken och hur den påverkar de nya lärosätena och regional utveckling. Seminariet avslutas med frågestund och diskussion.