Spel kombinerar produkt, projekt, styrning och ekonomi på ett roligt och utmanande sätt
2024-08-28– Produkter och marknadspositionen "kommer till liv" då man ser produkterna ur olika perspektiv, säger John Johansson, adjunkt i företagsekonomi vid Handelshögskolan.
Spelet handlar om att med hjälp av produktutveckling och portföljhantering nå en framgångsrik position på marknaden. Spelet kombinerar produkt, projekt, styrning och ekonomi på ett roligt och utmanade sätt och ger en upplevelse som studenterna kan relatera till - exempelvis ganska abstrakta företeelser som portföljhantering.
– Något som jag verkligen gillat med spelet är att det visualiserar på ett bra sätt, säger John Johansson. Det har varit roligt att även spela över ämnesgränserna då flera ämnen har nytta av det här. Det kommer att användas med studenter under höstterminen 2024.
– Det var genomtänkt och innehöll många relevanta delar som gjorde att vi kunde diskutera olika aspekter av marknadsföring och också gav inspel till nya sätt att lära, säger Nina Löfberg, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan. Att spela bidrar till ett helhetstänk där våra studenter behöver samarbeta. Att genomföra det här fysiskt istället för digitalt betyder mycket och jag tror de flesta var mycket nöjda.
I spelet tvingas deltagarna hela tiden att diskutera olika angreppssätt och lösningar. I en kursbok beskrivs detta men även om det i sig kan ge upphov till tankar så blir förståelsen än mer konkret när du ställs in för praktiska moment under tidspress. Spelet i sig ger upphov till diskussioner om affärsstrategiska mål och då det i grunden är utvecklat för att hjälpa ledningsgrupper framåt.
– Jag upplevde att det är flera saker som är positiva med spelet, säger Johan Netz, lektor vid Handelshögskolan. En är exempelvis upplevelsen av hur en komplex verklighet kan se ut. Framförallt gillade jag reflektionerna efteråt där vi verkligen kunde lyfta fram beteenden på individ och gruppnivå. Det är en styrka att bli medveten och få feedback på hur du själv agerar i olika situationer.
– Vi kommer att använda spelet i en kurs som är en del av magisterprogrammet. Där fokuserar vi på multiprojektmiljöer och pratar om projektportfolios och resursberoenden mellan olika parallellt pågående projekt.
Carolina Camén, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan, ser många positiva effekter av att låta studenterna spela.
– Förutom att spelet ger en förståelse för helheten så är det också positivt att kunna diskutera hur studenterna agerade tillsammans och hur individernas olika beteenden påverkar. Spelet ger en visuellt bra bild över både helhet och konsekvenser.