Spännande samverkan med Konsumentverket
2009-09-16Hannah Hall på Konsumentverket sökte i våras kontakt med Karlstads universitet via En ingång för att få hjälp med en utredning om modeller för omvärldsbevakning och omvärldsanalys.
- Vi hade fått regeringens uppdrag att göra en undersökning som går ut på att analysera konsumenternas ställning på olika marknader. Som detaljhandel, bank, försäkring, telefon och husdjur, säger Hannah Hall.
Hannah Hall behövde universitetets hjälp med att hitta rätt person, anställd eller student. Personens uppdrag skulle innebära en intern kunskapsinventering, en modell för vilka marknadsområden som skulle prioriteras. Dels gällde det en nulägesbeskrivning och dels idéer för framtiden. Hannah Hall hade ingen närmare uppfattning om vilken person det kunde handla om. Det blev En ingångs uppgift att söka rätt på lämplig person.
- Jag visste inte vilka ämnesområden som var relevanta. Därför fungerade En ingång så bra, säger hon. Det enda jag betonade var "communication skills".
Ximena Dahlborn skickade ut en förfrågan till olika delar av universitetet och fastnade så småningom för en student, Karin Echeverri, som läser Personal och arbetsliv.
- Jag hade ingen aning om vad en omvärldsanalys var då, säger Karin Echeverri. Men nu vet jag.
Karin Echeverri tackade ja, gjorde ett studieuppehåll och började jobba med projektet på plats på Konsumentverket. Under två månader genomförde hon framgångsrikt sitt uppdrag. Och skaffade sig samtidigt en bra inkörsport till fortsatt kontakt med Konsumentverket. Hon skriver nu sin C-uppsats i Konsumentverkets regi. I uppsatsen tar Karin Echeverri upp ett arbetsvetenskapligt perspektiv på en utredning av KTIB, Konsumenternas tele- och internetbyrå. Hon räknar med att vara klar med sin examen våren 2010.
Det blir förmodligen fler kontakter i framtiden mellan Konsumentverket och Karlstads universitet. En av universitetets kontaktpersoner vid Konsumentverket är Eva Jorstadius, tidigare medarbetare vid Karlstads universitet.