Spännande och fartfyllt på Ramp09
2009-10-16För sjätte året i rad arrangeras Ramp, den intensiva mötesplatsen för framtidens företag. Denna gång med förtecken av Teater Mimulus, en av de nya innovatörerna.
Utanför Aula Magna möts de drygt 600 besökarna av en cirkushäst, en positivhalare i hög hatt och en långbent yngling med en skara beundrande barn i följe. Det är dags för idécirkusen Ramp09 och nya modiga innovatörer.
- Det är extra spännande i år, säger projektledaren Gunnar Hellerström. Det är en fantastisk bredd, från hög tekniknivå till ingen tekniknivå alls. Innovation behöver inte bara vara teknik. Det kan även vara en ny tjänst.
Gunnar Hellerström är även affärsrådgivare på Inova och projektledare för Ramp för andra året i rad. Han och hans projektgrupp har jobbat med förberedelser sedan Ramp08 förra hösten.
- Det ger en fantastisk adrenalinkick att vara med, säger han.
Väl inne i Aula Magna är scenen formad som en cirkusmanege. Arman Teimouri, som till vardags är kommunikationskonsult och driver bolaget Pratoo AB, agerar cirkusdirektör. Han introducerar panelen bestående av Helena Wiktelius, tidigare projektledare för Ramp, Mats Gabrielsson, Elisabeth Ewerbring och Kenneth Krantz.
- Konsten att lyckas är att förverkliga sina egna idéer, att tro på dem, säger Mats Gabrielsson, entreprenör och IT-píonjär.
De sju entreprenörerna presenterar sina affärsidéer. Först ut är Willy Ociansson, som berättar om sin nya teknik som har lyft bergvärmetekniken till en helt ny nivå genom borrhålsboostern. Han har ett svenskt patent på sin grundidé och söker nu någon som vill driva projektet vidare. Caisa Andersson, universitetslektor och forskare på Karlstads universitet, har i sitt forskningsprojektet utvecklat en förpackning bestående av en kombination av potatisstärkelse och lera som ersättning av plastfilmer. Den nya förpackningen är miljövänlig, närproducerade produkter kan användas och den skyddar mot oönskad genomträngning av fukt och fett. Projektet fick stiftelsen Skapas innovationspris 2009.
- En som inte behöver vara ängslig för att gå med byxan bar, blir introduktionen till Adam Friberg, en kille som inledde sin karriär med att ständigt få sparken från sina jobb.
Men han fick sitt första fasta jobb på JC och blev så småningom en av grundarna till klädkedjorna Monki och Weekday samt till jeansmärket Cheap Monday. Idag säljer han drygt två miljoner jeans om året. Men han säljer även kläder, accessoarer och skor, som distribueras till återförsäljare över hela världen
- Det är grymt viktigt med magkänsla, säger Adam Friberg. Och ju högre insats, ju mer kan du vinna.
Ett av hans affärsknep är att tillbringa mycket tid i butiker, tjuvlyssna på folk, smygtitta på dem, se hur de rör sig och vad de handlar.
De övriga innovatörerna var Anne Hellstedt Petersson, Bolagsbolaget, Studio01 med sin toppmoderna 3D-grafik från spelbranschen, presenterad av Simon Röjder, turbinprojektet, ett av Värmlands hetaste utvecklingsprojekt, och inte minst Teater Mimulus, som gett andan åt dagens arrangemang.
Arrangör för Ramp09 är Stiftelsen Inova i Wermland.