Smarta tjänster stärker service och demokrati
2009-06-30Bättre service till medborgarna och starkare lokal demokrati. Men också ett sätt att knyta samman forskare och praktiker över nationella gränser. Projektet Smart Cities fokuserar på teknik som förenklar och stödjer kontakten mellan kommunen, medborgare och företag. Projektet, som är en del av EU:s Nordsjöprogram, ska leda till att spetskompetens på området sprids till fler. Och i Karlstad är man riktigt, riktigt bra.
Karlstads kommun ligger långt framme vad gäller service till medborgarna via nätet. Redan finns en rad tjänster, från felanmälan av olika slag till skolverksamhet och busstider i mobilen. För ett år sedan skapade man E-kontoret, som en samlingspunkt för aktuell forskning, erfarenheter och riktlinjer. Här samlas såväl intern kunskap från de olika förvaltningarna, som forskning och erfarenheter från det internationella utbytet inom Smart Cities.
-Vi har idag ganska många e-tjänster, men vill förbättra och bli mer användarvänliga. Det handlar också om att skapa förtroende för tjänsterna och inte minst bra information och marknadsföring. Samarbetet med Karlstads universitet fungerar väldigt bra. Vi jobbar ihop med forskare i informatik och företagsekonomi - ett gäng som är lätta att jobba med och som förstår våra problem. Kombinationen med tjänsteperspektivet är helt klart en styrka, säger Per-Erik Karlsson ansvarig för kommunens E-kontor.
Forskarna som samarbetar inom projektet är Marie-Therese Christiansson och Monika Magnusson från informatik samt Olle Sonesson från företagsekonomi och CTF- Centrum för tjänsteforskning.
-Tajmingen var perfekt, konstaterar Marie-Therese Christiansson. Vi har kommit in i arbetet i precis rätt tid hos en kommun som är öppen för nya lösningar. Vi kan använda våra forskningsresultat för att ge konkret stöd till Karlstads kommuns arbete.
Bäst på samverkan
I Karlstad har man kommit längst av alla deltagande regioner vad gäller samarbetet mellan kommun och akademi. Något som också uppmärksammades av den belgiske huvudprojektledaren Bart Noels. Vid styrgruppsmötet i Karlstad strax före sommaren berömde han parterna för det goda samarbetet.
- Universitetet är en mycket inspirerande partner, säger Bart Noels.
- Alltsedan vi började vårt samarbete i början av året, har vi jobbat tillsammans med kommunen utifrån de behov som de har. Vi har alla tre ganska nyligen avslutat våra avhandlingar och disputerat. Det ger därför en extra skjuts i arbetet när man ser den konkreta nyttan av forskningen. Istället för långa rapporter, satsar vi på snabbare återkoppling i konkreta uppdrag, berättar Monika Magnusson, informatik.
Korta "research briefs" och wikis har skapats som ett sätt att göra resultat tillgängliga och praktiskt användbara för deltagare inom hela projektet.
Kartläggning av processer
Redan kan man se resultat av samarbetet. Kommunen har fått stöd för att jobba med målanalys för ett strukturerat och resultatorienterat arbetssätt. Man har också arbetat med en modell för processkartläggning och strukturerat om sin webbplats.
- En del av arbetet handlar om hur man flyttar arbetsprocesser ut på webben och därför är processkartläggning så viktigt. Vilka moment görs egentligen och vilka bör stödjas i form av en e-tjänst? Det är sådant som måste analyseras. När vi gemensamt tar fram riktlinjer och guider för arbetet blir mötet mellan teori och praktik tydligt, förklarar Marie-Therese Christiansson.
Olle Sonesson från företagsekonomi har tidigare studerat bankernas arbetssätt med e-tjänster och bidrar med kunskap kring den stora utmaningen: att förpacka tjänsterna så bra som möjligt så att de används.
- Det är den stora utmaningen, säger Per-Erik Karlsson, Karlstads kommun. Vad är egentligen en tjänst, hur beskriver man den och hur kan användaren uppleva den som värdefull?
Medborgarportal målet
För Karlstads kommun handlar målet med Smart Cities-projektet om att få upp en medborgarportal med en rad nya, bra tjänster.
- Kommunens ekonomi bestämmer naturligtvis takten, men genom Smart Cities får vi tillgång till en långt större verktygslåda än vad vi annars hade haft, menar Per-Erik Karlsson. E-demokrati ser jag ur användarperspektiv ungefär som e-tjänster. Arbetssättet är detsamma, skillnaden är vem som är mottagare på kommunen. I e-demokrati är det politiker som är mottagare i form av exempelvis chatt eller blogg om allt från cykelställ till lokaliseringen av ett nytt badhus.
Smart Cities startade hösten 2008 och pågår fram till hösten 2011. Det är en del av EU:s Nordsjöprogram och drivs i flera europeiska länder: Storbritannien, Belgien, Holland, Tyskland, Norge och Sverige. Belgien är huvudprojektledare och målet är att skapa nytänkande nätverk mellan kommuner och akademiska parter inom Nordsjöregionen. Konkreta erfarenheter delas mellan parterna, som alla fokuserar på olika delar inom e-handel, e-service och e-demokrati. I Sverige är samarbetet mellan Karlstads universitet och Karlstads kommun det enda projekt som deltar.