Skolverket stöder projekt om förskolebarns läsning och skrivning
2002-01-09Docent Anders Arnqvist, Institutionen för utbildningsvetenskap vid Karlstads universitet, har av Skolverket fått forskningsmedel för ett tvåårigt forskningsprojekt kring förskolebarns läsning och skrivning. Sammanlagt för projektet har Skolverket anslagit 1 680 000 kr. Undersökningen ska genomföras i förskolor i flera av Värmlands kommuner.
Tidigare studier visar att en stor andel barn redan vid skolstarten behärskar det skrivna språket. Studier visar också att utvecklingen av att lära sig läsa och skriva startar tidigt i barns liv.
– Uppenbart är också att det finns stora variationer i barns färdigheter när det gäller att läsa och skriva, säger Anders Arnqvist. Dessa skillnader är synbara redan när barnen befinner sig i förskolan. Sammantaget talar detta för att barns möjligheter att tillägna sig en god läs- och skrivfärdighet varierar med hänsyn tagen till olika uppväxtvillkor i hem och förskola.
Anders Arnqvist ska studera olika sätt att stimulera förskolebarn till att läsa och skriva, bland annat med koppling till barns lek.
– Är det möjligt att utveckla barns läsning och skrivning genom att låta dem ”lekskriva” och ”lekläsa”? Andra frågor handlar om hur barn med olika sociokulturell bakgrund tillägnar sig läs- och skrivfärdigheter samt vilka föreställningar barn har om det skrivna språket och dess funktion.
Projektet är en fortsättning på en nyligen avslutad studie om sexåringar och den läs- och skrivverksamhet de möter i grundskolan. Resultaten från den studien visar att skolor ger barn olika förutsättningar för att lära sig läsa och skriva. Undersökningen visar också att den skillnad som finns mellan barn vid skolstarten tenderar att öka under tiden i grundskolan.
– Jag hoppas att resultaten från den nya studien ska ge uppslag till hur man på ett bättre sätt än idag ska kunna ta vara på förskolebarns intresse för det skrivna ordet och därmed också skapa mer likvärdiga förutsättningar för barns utvecklande av läs- och skrivfärdighet.