Skillnader mellan pojkar och flickor i förskolan
2012-03-09Sofia-studien är ett unikt forskningsprojekt som startade 2010 och som bedrivs i samverkan mellan Karlstads kommun, Karlstads universitet och Örebro universitet. Cirka 2000 barn följs över tid för att ge mer kunskap om barns utveckling och om insatser till barn med uppmärksammade svårigheter.
Hittills har två datainsamlingar genomförts inom förskolorna i Karlstads kommun, med mycket högt deltagande från vårdnadshavare, pedagoger och rektorer.
Aktuella resultat från Sofia-studien visar en del viktiga skillnader mellan pojkar och flickor i förskolan. Skillnaderna gäller bland annat typiska kombinationer av svårigheter, vårdnadshavares och pedagogers oro för barnets hälsa och utveckling samt fördelningen av särskilt stöd i förskolan. Nu presenteras de senaste resultaten i Sofia-studien.
Tid: Måndagen den 12 mars, kl. 10.00
Plats: Kvarnbergsskolan, Ölmegatan 10, Karlstad
Medverkande:
Niklas Wikström (FP), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, Karlstads kommun
Anna-Lena Norlander Groth, kvalitetschef, barn- och ungdomsförvaltningen,
Karlstads kommun
Henrik Andershed, professor och forskningsledare för Sofia-studien,
Örebro universitet
Birgitta Svensson, doktorand, Karlstads universitet
Rune Jacobsson, rektor, Kvarnbergsskolan, Karlstads kommun