Sex- och samlevnadsundervisning bör utgå ifrån tonåringars behov och intressen
2020-11-05Tonåringar har behov av kunskap om sex och relationer. I avhandlingen ”Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood” av Brian Unis, doktorand på Karlstads universitet, visar ny forskning att sex- och samlevnadsundervisning inte är anpassade efter tonåringars behov och intressen.
Brian Unis forskning belyser tonåringars sexuella utveckling och sexuella hälsa. Där ligger fokus på vård med ett positivt perspektiv som riktas mot tonåringar, där det inte bara handlar om riskfaktorer utan har en bredare perspektiv.
- Det är viktigt att stärka det hälsosamma, målet är sexuell hälsa och sexuellt välbefinnande, säger Brian Unis.
Trots allt låga nivåer av riskbeteenden
Resultaten i avhandlingen visar att tonåringar hade låga nivåer av sexuellt riskbeteende. Tonåringars behov av kunskap och stöd relaterad till sexualitet och relationer är i ständig förändring utifrån sin egen utveckling, vilket sker genom lärande, erfarenhet och interaktioner med andra. Tonåringar rapporterade att de har behov av kunskap om sex och relationer. Detta tas inte alltid upp utifrån tonåringarnas perspektiv och intressen i sex- och samlevnadsundervisning.
Samarbete för att främja ungdomars hälsa
Brian Unis är utbildad barnsjuksköterska och innan han började arbeta som universitetsadjunkt på Institutionen för hälsovetenskaper arbetade han som skolsköterska i många år. Under tiden deltog han i ett projekt i Värmland om sex- och samlevnad där skolsköterskor och barnmorskor på ungdomsmottagningarna deltog. Projektet handlade om samarbete kring att främja ungdomars hälsa relaterade till sex och samlevnad och hur man som hälsopersonal kan bidra till sex- och samlevnadsundervisning samt utveckla olika pedagogiska metoder för att ta upp frågor om sexualitet och relationer.
- Samverkan mellan olika aktörer sågs av hälsopersonal som ett sätt att nå tonåringar, säger Brian Unis. Hälsopersonal var bekymrade över att sexualitet inte alltid tas upp inom delar av hälso- och sjukvården där man möter tonåringar.
Avhandlingen visar att sex- och samlevnadsundervisning måste i mycket högre grad utgå ifrån tonåringars behov och intressen. Undervisning och stöd till tonåringar måste ta hänsyn till tonåringens ålder, mognad och kön. Samverkan behöver stärkas mellan olika aktörer som arbetar mot tonåringars sexuella hälsa.
- Det resultat jag kommit fram till är viktigt för skolsköterskor, barnmorskor, sjuksköterskor allmänt och annan hälsopersonal.
Aktuellt ämne
Det pågår en debatt om behov av att förbättra sex- och samlevnadsundervisning och det har beslutats i riksdagen om att införa ämnet sex och relationer i alla lärarutbildningar. Det har uppmärksammats från ungdomsmottagningar om unga kvinnor med skador i underlivet efter hårt sex, vilket har lett till en förnyad debatt om pornografins roll i sexuella beteenden.
- Vuxna sviker ofta tonåringar som är utlämnade åt sig själva för att utveckla sin sexualitet och identitet, säger Brian Unis. Det finns en koppling mellan psykisk ohälsa och problem relaterade till sexualitet.