Sensomotorisk träning kan öka koncentrationen
2009-10-26Barn med motoriska problem, bland annat många barn med ADHD, kan bli hjälpta av sensomotorisk träning. Träningen verkar också ge ökad koncentrationsförmåga.
Det har Mats Niklasson, doktorand i psykologi vid Karlstads universitet, kommit fram till.
Nu ska hans rön testas i fler vetenskapliga studier.
Mats Niklasson är i grunden idrottslärare och driver tillsammans med sin fru Irene utvecklingsenheten Vestibularis i Mönsterås i Småland.
Det lilla barnets rörelser
Han har märkt att barn och unga som är klumpiga, det vill säga har problem med motoriken, får god hjälp genom sensomotorisk träning. Det är en träningsform där man repeterar de rörelser som man gjorde som bebis: långsamma rotationer och gungande rörelser. Det är rörelser som tränar balanssinnet, samt stimulerar hud, leder och muskler.
- Vi vänder oss till alla med sensomotoriska problem. I verksamheten möter vi både barn och unga med diagnos, med neuropsykiatriska funktionshinder, och personer utan diagnos, men med koncentrations- och inlärningsproblem.
- Vi har följt 232 barn och unga och dokumenterat deras läge före och efter träningen. Vi ser att träningen leder till att humöret blir bättre, koncentrationsförmågan ökar och motoriken blir bättre. Kroppen blir mer självgående. Jag tror att den kraft barnen fått lägga på att styra kroppen nu frigörs och kan ägnas åt annat.
Det som behövs nu är fler vetenskapliga studier av träningsmetoden för att visa att det verkligen är den som ger de goda effekterna. Den kommande studien innefattar även en kontrollgrupp som inte utför den sensomotoriska träningen. Hittills har rönen publicerats i en vetenskaplig artikel och ytterligare en är antagen för publicering.
Prestigefylld kurs
Som ett led i sitt arbete har Mats Niklasson i hård konkurrens blivit antagen till den nationella doktorandutbildningen From research to business som genomförs av Esbri, Institutet för entreprenörs- och småföretagsforskning. Den finansieras av Vinnova, en statlig myndighet som stödjer innovationer och forskning.
- Det är jätteroligt. Syftet med kursen är att jag ska fortsätta med de vetenskapliga studierna. Och om vi får fram lika fina resultat som hittills är nästa steg att förbereda för att metoden förs in i utbildningar på universitetsnivå. Under doktorandkursen kan jag se vilken potential min idé har och hur man bäst för kunskapen vidare.
En behandling bland många
Han ser inte den sensomotoriska träningen som enda lösningen för barn med koncentrationssvårigheter. Tvärtom.
- Samhället behöver många vägar för att nå de här barnen och få dem att må bättre.
Torsten Norlander, professor i psykologi vid Karlstads universitet är Mats Niklassons handledare. Han är mycket glad och stolt över att få en av sina doktorander antagna till kursen.
- Anders Flodström,universitetskanslern, sitter med i bedömargruppen och det här är en viktig markering att vi har rätt tyngd i forskningen, redan på doktorandnivå, säger han.
På www.esbri.se finns mer information om doktorandkursen.
Här finns mer information om utvecklingsenheten Vestibularis.