SEMINARIUM 8 MARS: Digitalisering inom platsen – en väsentlig aspekt för besöksnäringen
2017-03-10Lotta Braunerhielm, projektledare för ”Digitalisering och besöksnäring” och lektor i kulturgeografi, om ett nytt projekt för att öka kunskapen om platsförankring i kombination med digitalisering och skapa underlag för hur platsförankrade upplevelser kan utvecklas med hjälp av digitala lösningar.
I en första fas har man specialstuderat Vildmark i Värmland samt Långban och hur dessa skiljer sig åt i utnyttjande av platsens geografiska förutsättningar samt platsens historia. Nästa fas ska handla om hur man tar steget mot interaktiva platsförankrade upplevelser. Man projekterar dessutom ett tredje steg, som man planerar att ansöka om pengar för, där både forskning och nya besöksmål utvecklas. En utmaning för besöksnäringen är att mycket bärs av små aktörer som har små resurser att avsätta för kompetensutveckling inom exempelvis digitalisering.
Digitalisering och besöksnäring är ett samarbete mellan universitet, Värmlands museum, Vildmark i Värmland, samt företaget Sticky beat och fas 1 som nu avslutas finansieras av Region Värmland och Karlstads universitet.
Läs mer på Geomedia’s webbsida.

