Satsning på sociala medier ger resultat
2012-09-24Karlstads universitet satsar sedan i våras mer på sociala medier, främst kanaler som Twitter och Facebook. Och det ger resultat. På bara ett halvår har andelen som gillar universitetet på Facebook fördubblats.
Nyss blinkade gilla-knappen till på Karlstads universitets Facebooksida och siffran 3 000 dök upp. Ett litet tecken bland flera att universitetet gör något som studenterna och andra uppskattar.
Uppmärksammad sida
Karlstads universitet är en av tio svenska organisationer och företag att inspireras av när det gäller arbetet med Facebook, enligt Facebookskolan*. Universitetet är det enda lärosätet på tio-i-topplistan.
- Det är jätteroligt att se att den satsning på sociala medier vi har gjort faktiskt bär frukt. När tekniken nu tillåter organisationer och företag att stiga in i vardagsrummen är det viktigt att känsla och tonalitet hamnar på rätt nivå. Det tycker jag att vi har lyckats med och det är nog också en av förklaringarna till varför vi har en bra dialog och ett stort engagemang på vår Facebooksida, säger Olle Hallberg, kommunikatör med särskilt ansvar att samordna arbetet med de sociala medierna.
Viktiga kanaler för unga
Och visst spelar det roll att universitetet finns på bland annat Facebook och kommunicerar med både studenter och blivande studenter. Enligt en undersökning som företaget Universum* gjort tar ungdomar oftare intryck av sociala medier än av traditionella marknadsföringskanaler som annonser i tidningar eller annat reklammaterial. Bland till exempel ekonomstudenterna vid Karlstads universitet som deltog i undersökningen hade 14 procent påverkats av sociala medier i sitt val av utbildning och lärosäte, jämfört med 7 procent i hela landet.
- Vår huvudmålgrupp är ungdomar och de är aktiva på till exempel Facebook, då är det naturligt att universitetet också finns där. Vi försöker publicera information som är relevant för våra nuvarande och blivande studenter. Vi har arbetat strategiskt för att etablera oss i de sociala medierna och det roligt att se att vårt arbete uppmärksammas och att allt fler väljer att följa oss på Facebook och Twitter, säger Joachim Gustafsson, universitetets kommunikationschef.
Karlstads universitet på Facebook
*Facebookskolan är en fristående svensk informationssida om Facebook och i den senaste undersökningen har Facebookskolan gått igenom statistik, analyserat inlägg och kommentarer och rankat de tio svenska företag och organisationer som har en bra närvaro på Facebook.
*Universum ett internationellt företag som arbetar med ”arbetsgivarvarumärket” och gör undersökningar av bland annat vilka företag studenter helst vill arbeta för. http://www.universumglobal.com/

