Samverkan med akademin gynnar tillväxten - även i små företag
2008-12-04Små, snabbväxande företag, så kallade gasellföretag, har stor nytta av samverkan med universitet och högskolor. Det visar en ny rapport som gjorts på uppdrag av Svenskt Näringsliv och som presenterades i Stockholm den 3 december.
Studien visar att hela 95 procent av landets gasellföretag i någon form samverkar med universitet och högskolor, och att närmare 40 procent anser att samverkan är en nödvändig faktor för företagens tillväxt.
- Det visar att innovationspolitiken bör premiera universitet och högskolor som aktivt söker samarbeten med näringslivet och som lyckas nå ut, sa Maria Anvret, forskningschef på Svenskt Näringsliv.
Flera av seminariedeltagarna konstaterade därför att det är olyckligt att den nya forsknings- och innovationspropositionen helt saknar kvalitetskriterier beträffande samverkan och samhällsrelevans. Istället ligger fokus på traditionella akademiska kriterier som till exempel publiceringar och citeringar i inomvetenskapliga tidskrifter.
- De nya universiteten missgynnas helt klart av de traditionella mätkriterier som regeringen valt i forsknings- och innovationsproposition, menade Jenni Nordborg på Vinnova.
Kerstin Norén, rektor på Karlstads universitet, hade bjudits in till seminariet för att berätta om det moderna universitetet.
- När Karlstads universitet bildades 1999 fick man i uppgift av regeringen att bli något annat än de äldre, traditionella lärosätena. Genom kontakter med bland andra OECD har vi tagit fasta på en modell där fokus ligger på både akademisk kvalitet och samverkan med samhället, berättade Kerstin Norén.
- Vi har till exempel lagt stor vikt på att skapa ytor där vi kan möta vår omgivning. Ett exempel är det nya teknikhuset som byggts för att öka samverkan, såväl inom universitetet som med det omgivande samhället. Bara under förra veckan var det över 100 företag som kom i direkt kontakt med olika delar av Karlstads universitet, sa Kerstin Norén.
Mätningar bland de värmländska företagen visar att universitetet verkligen har lyckats skapa kontaktytor som leder till utveckling och tillväxt. Fler företag samverkar med universitetet, nya produkter och tjänster har utvecklats, vilket lett till ökad försäljning och fler jobb.
- Ett bra exempel på att det lönar sig att samverka. En viktig uppgift framöver blir därför att hitta indikatorer för samverkan och i detta arbete måste vi alla - regeringen, näringsliv, universitet och högskolor - bidra, sa Maria Anvret, Svenskt Näringsliv.
Studien "Svenska gasellföretags nytta av universitet och högskolor" kan laddas ner här.
Fotnot: Gasellföretag kallas ett företag vars omsättning överstiger tio miljoner kronor och som har minst tio anställda. Företaget ska under de senaste tre åren kontinuerligt ha ökat sin omsättning så att den minst fördubblats under perioden. Tillväxten ska ha skett av egen kraft, inte främst genom förvärv eller fusioner.