Samlad service till studenterna
2007-12-13Ett Studentcentrum kan ge ännu bättre service till studenterna. Därför samlas delar av administrationen och servicen som riktar sig till dem på ett ställe.
Den 19 december ger universitetsdirektör Anne-Christine Larsson personalen mer information om förändringen vid ett möte.
Informationsmötet den 19 december börjar klockan 8.30 och hålls i Ericssonsalen, i hus 9D. Mötet riktar sig främst till anställda inom förvaltningen. De ska också ha fått, eller kommer att få, en inbjudan till mötet.
Fakultetsadministratörerna finns kvar på fakulteterna, med undantag för fyra personer som ska bemanna studentexpeditionen. Det blir intern rekrytering till dessa tjänster. Studievägledarna är kvar på fakulteterna, men kommer att finnas på Studentcentrum vissa tider.
- De som kommer att arbeta här ska vara ansiktet utåt för Karlstads universitet. Det är också oerhört betydelsefullt att vi arbetar för en god arbetsmiljö vid det nya Studentcentrumet, poängterar Anne-Christine Larsson, universitetsdirektör vid Karlstads universitet.
- Utformning av arbetsformer och bemanning ska ske i nära dialog med fakulteterna och andra berörda enheter. Det här blir den nya chefens viktigaste fråga under våren.
Central placering viktig
Förutom det mänskliga mötet är också placering och tillgänglighet viktiga faktorer för att ett Studentcentrum ska vara lyckat. Centrumet ska få en central placering i universitetsbyggnaderna, men exakt var är ännu inte klart. Det har Avdelningen för infrastruktur (nuvarande Staben för fysisk miljö) fått i uppdrag att titta närmare på. Förslag och konsekvensbeskrivning ska vara klara senast den 15 januari 2008.
Tillgängligheten ska öka, dels genom längre öppettider, dels genom att all service finns samlad på ett ställe. Förutom universitetets egen personal ska där finnas information och service från till exempel Centrala studiemedelsnämnden, CSN, bostadsbolag och andra externa parter.
Allt inte klart
Viktiga funktioner som ska ingå i Studentcentrumet är: studentexpedition, antagning, examen, Ladokhandläggning, studievägledning, studenthälsa, karriärplanering, internationella studentkontakter och alumni.
Två funktioner ska utredas ytterligare innan man vet hur de ska hanteras: passerkortshanteringen (utreds av Avdelningen för infrastruktur) och utlämning av tentamina (utreds av Avdelningen för studentservice).
Studievägledarna har varit mycket tveksamma till att flytta från sina ämnen för att ingå i ett Studentcentrum. Även Saco-föreningen på universitetet har framfört kritik mot förslaget.
- Risken för en urvattnad service till studenterna är uppenbar. Större är inte alltid bättre, skriver Saco-föreningen och tar exempel från nuvarande sammanslagningar av studentexpeditioner.
Universitetsledningen har lyssnat på studievägledarnas farhågor. Därför ska de inte byta arbetsplats. De kommer fortfarande att vara anställda på ämnet/fakulteten, men de ska även bemanna Studentcentrum.
- Så jobbar till exempel studievägledarna på lärarutbildningen och de tycker att det fungerar bra, säger Anne-Christine Larsson.
- Det är viktigt att vi nu arbetar nära tillsammans med berörd personal för att det ska bli en mycket bra arbetsmiljö.
Tidplan
Nu ska en chef för Studentcentrum rekryteras internt, med tillträde snarast. Senare ska också personalen till studentexpeditionen rekryteras internt.
Det nya Studentcentrumet bildas den 1 januari 2008. Avdelningen ska ha en studentexpedition i drift den 1 juli 2008.