Så ska svenska elever bli bättre på matte
2012-09-13Svenska elever presterar allt sämre i matematik. Med ett nytt sätt att lära ut matematikdidaktik och en utveckling av learning study-metoden hoppas Jorryt van Bommel kunna ändra den negativa trenden.
Forskaren Jorryt van Bommel har försökt att hitta sätt att förbättra undervisningen av blivande lärare. Detta kan i sin tur leda till att lärarstudenternas framtida elever får bättre resultat i matematikämnet. I sin doktorsavhandling Improving Teaching, Improving Learning, Improving as a Teacher beskriver Jorryt van Bommel hur detta skulle gå till genom en utveckling av learning study-metoden med fokus på hur man lär ut matematikdidaktik.
Ämneskunskaper räcker inte
Hon lyfter fram fyra viktiga huvudaspekter gällande lärandet av matematikdidaktik: lärarens roll, matematikkunskap, målformulering och beskrivning av lektionen. I hennes undersökning såg man att studenterna satt fast i rollen som elev eller pedagog, och hade då svårt att ta till sig matematikdidaktiken i kursen. Undersökningen visade också att viss kunskap i matematik behövs för att kunna diskutera saker matematikdidaktiskt. Men mattekunskaper räcker inte, lärarstudenter behöver också, under sin utbildning, lära sig att formulera lämpliga mål för en lektion och dessutom kunna beskriva lektionen i detalj för att delarna ska hänga ihop.
- Det är intressant att se att ämneskunskaper verkligen påverkar ens utveckling i ämnesdidaktik. Däremot räcker det inte enbart med ämneskunskaper. Matematik och matematikdidaktik hänger ihop och påverkar varandra, säger Jorryt van Bommel.
Vidareutveckling av learning study
Jorryt van Bommel har också vidareutvecklat den etablerade learning study-metoden. En learning study går vanligen ut på att man har samma lektion för tre olika klasser. Mellan varje tillfälle gör man småjusteringar, med fokus på innehållet, för att det ska bli bättre undervisning. Jorryt van Bommels utveckling av metoden går ut på att man kan ha ett mer övergripande mål under tre olika lektioner med samma klass.
Resultaten i Jorryt van Bommels undersökning är till störst nytta för lärarutbildare i matematik, men även andra ämnen kan dra nytta av detta.
Didaktik är läran om undervisning och handlar om de faktorer som påverkar undervisningen och dess innehåll. Fokus ligger på lärande och hur detta utförs och organiseras.